Ett steg i rätt bostadsriktning

Med anledning av vårpropositionen lämnar Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare, följande kommentar:
- Bostadsmarknaden utgör i dag ett allvarligt tillväxthinder för storstadsregionerna. Regeringen tar därför ett steg i rätt riktning när de föreslår åtgärder för att skapa bättre rörlighet på bostadsmarknaden. Men det behövs fler steg för att komma till rätta med bostadsproblemen.

- Huvudstadsregionen har de senaste åren vuxit med två fullsatta SL-bussar varje dag och detta har spätt på bostadsbristen. Våra beräkningar visar att det i dag saknas 90 000 bostäder i Stockholm och behoven inom infrastruktur och bostäder sätter stor press på regionens möjligheter att vara den tillväxtmotor landet behöver.

Stockholms Handelskammare har länge föreslagit att andrahandshyror för privatpersoner görs helt skattefria. Vi välkomnar därför att schablonavdraget för andrahandsuthyrning höjs till 40 000 kronor per år. Men för att fullt ut dra nytta av potentialen i andrahandsmarknaden borde taket avskaffas helt och även omfatta hyresrätter.

- Flexiblare regler för andrahandsuthyrning kan ge 43 000 nya bostadstillfällen i Stockholms län, därför är det bra med regeringens skattelättnader på det här området. Långsiktigt behöver vi få en diskussion om hyressättningen och behovet av en betydligt friare hyressättning än i dag, avslutar Maria Rankka.

För mer information kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se.

Markus Sjöqvist