Stockholms Handelskammare positiva till ministerns besked om unga

Stockholms Handelskammare positiva till ministerns besked om unga

Sveriges nya bostadsminister, Johan Danielsson, öppnar för lättade kreditkrav när unga köper bostad.

Stockholms Handelskammare välkomnar beskedet, men anser att det krävs betydligt mer.

Under förra veckan presenterade Stockholms Handelskammare en rapport om hur kreditrestriktionerna påverkat förmågan för anställda inom samhällsviktiga yrkesgrupper att köpa en bostad i Stockholms stad och Stockholms län.

En tydlig slutsats är att bland de 104 000 undersökta individerna har 16 000 trängts ut från möjligheten att köpa en bostad jämfört med om Bankföreningens regelverk fortfarande hade gällt.

Undersökningen underströk också att 80 procent av ensamstående unga inte kan köpa en etta i Stockholm.

Genom en intervju i Dagens Nyheter öppnar nu bostadsminister Johan Danielsson att det finns en avsikt att adressera problemen för unga förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden.

Stockholms Handelskammare är positiva till beskedet.

- Det är bra att man från regeringens sida signalerar en insikt om att den samlade mängden kreditrestriktioner inte fallit ut på ett bra sätt. Det har skapat väldigt höga murar in på bostadsmarknaden och där drabbas unga särskilt hårt, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare anser fortsatt att endast lättnader för unga inte kommer lösa problemet.

- Bostadsmarknaden har blivit ett hinder för inflyttningar och personalförsörjning, men också en drivkraft för utflyttning för personer i familjebildande ålder. Därför krävs ett större samlat grepp om kreditrestriktionerna där ekonomiskt ansvarstagande upprätthålls samtidigt som fler släpps in på marknaden. I det kan absolut lättnader för unga vara en viktig beståndsdel, säger Daniella Waldfogel.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist