Stockholms Handelskammare utser chefsekonom

Som ett led i att förstärka Stockholms Handelskammares ekonomiska analyskapacitet så rekryteras Andreas Hatzigeorgiou som ny chefsekonom. Han tillträder i januari 2015.

- Stockholmsregionen är en tillväxtmotor för hela Sverige och urbaniseringsvågen gör att den hela tiden växer i betydelse. Regionen möter betydande utmaningar som ställer nya krav på vår förmåga att förstå och tänka nytt för att främja tillväxt och jobb. Andreas Hatzigeorgiou har de rätta kunskaperna och erfarenheten för att vi ska lyckas med det.

Andreas Hatzigeorgiou kommer närmast från Utrikesdepartementet där han i drygt sju år varit verksam som expert i internationell ekonomi och rådgivare till handelsministern.

- Jag ser fram emot uppdraget att som chefsekonom bidra med ekonomisk analys som syftar till att belysa betydelsen av en växande huvudstadsregion ur ett nationellt och internationellt perspektiv, det säger Andreas Hatzigeorgiou i en kommentar.

Andreas Hatzigeorgiou är doktor i nationalekonomi med examina från University of Michigan i USA och Lunds universitet. Hans forskning har publicerats i akademiska tidskrifter och utgivits av institutioner såsom OECD.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Markus Sjöqvist