Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare välkomnar förslag om sänkt krav på kontantinsats

Regeringens utredare har i dag presenterat ett förslag på sänkt kontantinsats för förstagångsköpare av bostad. Förslaget innebär att en förstagångsköpare endast behöver finansiera 5 procent av sin bostad själv – till skillnad från dagens 15 procent.

- Det är mycket välkommet att det nu läggs ett skarpt förslag om en lägre kontantinsats. Vi vet att ett av de största hindren för unga att komma in på bostadsmarknadens är kravet på en hög egen kontantinsats. Med stigande bostadspriser tar det allt längre att spara ihop, vilket stänger ute flera grupper från att förvärva sitt boende, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har tidigare rapporterat om hur unga personer och samhällsnödvändiga yrkesgrupper får det allt svårare att finansiera sitt boende till följd av dagens kreditrestriktioner. I rapporten ”Riv bostadsmarknadens barriärer” tryckte Stockholms Handelskammare på vikten av att införa bosparformer och startlån som är fördelaktiga för unga, som idag har svårt att ta sig in på den ägda boendemarknaden. På så vis blir det möjligt att kombinera ett ansvarsfullt sparande medmöjligheten för unga att i ett tidigare skede förvärva sitt första boende.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist