Loreen vann och nu vill Stockholm stå värd för nästa års final. Foto: Charli Ljung

Stockholms politik, näringsliv och kultur börjar förbereda schlagerfesten

Idag på morgonen, den 17 maj, samlade Stockholms Handelskammare företrädare för Stockholms politik och näringsliv för att diskutera hur vi bäst välkomnar Eurovision Song Contest om ett år.

På mötet medverkade bland andra politiker från stadshuset och region Stockholm tillsammans med representanter för hotell, restaurang, transport, kommunikation, museer och kulturinstitutioner samt många fler.

Syftet med mötet är att skapa en gemensam bild av hur en final gynnar Stockholm och stockholmarna samt vad som krävs för att staden ska kunna stå värd om ett år. Bara besöksintäkterna kommer att bli runt 310 miljoner kronor, men till det kommer marknadsföringsvärden och andra positiva följdeffekter. Kostnaden för att arrangera tävlingen ska inte underskattas och det finns flera praktiska utmaningar som ska tas med i kalkylen.

– Stockholm är ett skyltfönster för Sverige och det är här som vi kan erbjuda inresta besökare den bästa upplevelsen. Det är här som vi har museerna, restaurangerna och utbudet. Vi har flest flyglinjer till Europa och är transportnoden i Sverige. Nu börjar vi arbetet som leder fram till musikfesten om ett år, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist