Möt Fredrik Kämpenberg i sin Svinnrestaurang på GastroNord.

GastroNord 2020 tacklar HoReCa-branschens stora utmaningar

Den 31 mars slår GastroNord – norra Europas viktigaste mötesplats för HoReCa-branschen – upp portarna på Stockholmsmässan. Det blir fler aktiviteter och tävlingar än någonsin, Team Sweden som tävlar i Bocuse d’Or är på plats, och bland nyheterna märks Vego/Vegan-scenen och det framåtblickande Foodtech-området. Branschens stora utmaningar, där hållbarhetsfrågorna står i fokus, är den röda tråden på GastroNord.

På GastroNord, som går av stapeln vartannat år, möts hela HoReCa-branschen och delar av dagligvaruhandeln för att utbyta erfarenheter och få ny inspiration och kunskap kring allt som rör mat- och dryckesbranschen. I år står branschens stora utmaningar i fokus.
– Utmaningarna för branschen har nog aldrig varit större än nu, där den stora frågan är hållbarhet, något alla i dag måste förhålla sig till. Årets GastroNord ger en unik inblick i branschens utmaningar med tanken att kunskap och lärande är bästa medlet för framgång, tillsammans med en förståelse om kommande generationers behov, säger Daniel Fritzdorf, GastroNords projektchef.

Vego/Vegan-scenen
En av nyheterna på GastroNord är Vego/vegan-scenen där produktpresentationer, tävlingar för både skolor och professionella, kurser och föredrag med kända personligheter och innovatörer kommer att äga rum. Värdar för scenen är Gustav ”Jävligt gott” Johansson och Fredrik Kämpenberg. Räkna med heta debatter och säkerligen en och annan ögonöppnare.
Under GastroNord kommer Fredrik Kämpenberg även att driva en svinnrestaurang.
– Det blir en växtbaserad meny gjord på 100 procent matsvinn samt vin från Rewine och kaffe på svinnbönor. Ett stort fokus på svinn helt enkelt, säger Fredrik.

Foodtech-området
Missa inte vårt område där innovatörer och aktörer inom Foodtech-området för livsmedel och produktion presenterar framtidens matbransch. Aldrig förr har det hänt så mycket inom kategorin livsmedel. Sverige har ett unikt stort antal företag som vill vara med och påverka framtidens livsmedelsproduktion och försörjning. I det här området kan du också besöka innovationsutställningen och klämma och känna på de senaste materialen från Stockholmsmässans Materialbibliotek.

Spännande frukostseminarier
Varje dag på GastroNord inleds med ett frukostseminarium som tar upp ett aktuellt ämne inom den övergripande vinjetten ”Future Foods & Behaviour”.
Tisdag 31 mars spanar Lennart Wallander från matkommunikationsbyrån Food & Friends på de senaste trenderna och de ökande förväntningarna kring ansvarstagande när det gäller hållbarhet.
Onsdag 1 april tar Kairos Future med Heléne Olsson ett grepp om Generation Z och hur deras beteenden påverkar branschen.
Torsdag 2 april avslöjar Johan Swahn, grundare av Sense Lab, hur man kan påverka restauranggästerna genom olika sinnen och hur sensorisk marknadsföring kan ta varumärken till en ny nivå.
Varje dag kommer även spännande startup/foodtech-företag inom livsmedelsbranschen att presenteras av ”Mr Foodtech” Johan Jörgensen.

”Hur smakar genus?”
Dessutom kommer Magnus Söderlund, professor i konsumentbeteende vid Handelshögskolan i Stockholm, delta i frukostseminariet alla dagar. Magnus väckte under GastroSummit i höstas stor uppmärksamhet när han tog upp ämnet ”Är det okej att äta människokött?” till diskussion. Den här gången lyfter han ännu ett kontroversiellt ämne: ”Hur smakar genus?”.
– Jag har genomfört flera undersökningar där jag tillfrågat över tusen konsumenter om det spelar någon roll om köttet de äter kommer från ett handjur eller ett hondjur, och varför det i så fall har betydelse. Jag kommer att redovisa resultatet på GastroNord, men även genomföra en liknande undersökning i realtid bland åhörarna, förklarar Magnus Söderlund.
Varför, tror du, skulle ”matens genus” ha betydelse för konsumenten?
– Könet, om något är manligt eller kvinnligt, ligger till grund för alla möjliga olika slutsatser hos oss människor när det gäller andra människor. Det vet vi. Liksom att vi människor tillskriver djur olika mänskliga egenskaper, och att ju mer mänskliga egenskaper vi tillskriver ett djur desto mindre benägna är vi att äta det. Därför har vi inga problem att äta fisk, men däremot delfiner och elefanter. Därmed skulle det kunna vara så att vi även låter oss påverkas av könet, genus, hos det djur som ska ätas.

Läs mer om GastroNord här.

För mer information kontakta:
Daniel Fritzdorf, projektchef för GastroNord, 070-789 41 96, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se