Kladdkakerace och bakglädje under Bak- & Chokladfestivalen

Kladdkakerace och bakglädje under Bak- & Chokladfestivalen

Snart är det dags för Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan för alla bak- och chokladentusiaster. Festivalen är fullmatad inte bara med choklad utan även med roliga tävlingar. Allt ifrån Kladdkakeracet där barn tävlar om att göra den godaste kladdkakan till den prestigefyllda Årets Konditor, där årets mästare i konditori utses.

I Årets Konditor tävlar tre män och två kvinnor i en av de mest prestigefyllda tävlingarna för konditorer ‒ mästerskapet i konditori. Under 2-3 oktober avgörs vem som blir vinnaren av de fem finalisterna. I tävlingsmomenten ingår att baka en våningstårta, en glassuppsättning, en Petit Four bricka samt gräddbakelser.

De fem finalisterna i årets tävling är:

Per Bäckström, Wienercaféet
Fredrik Otterberg, Delselius Konditori
Mattias Lundahl, Hotell Gässlingen
Sara Aasum Hultberg, Taverna Brillo
Sofie Nilsson, Fotografiska muséet

Genom Kladdkakeracet, som arrangeras av Arla, vill man sprida bakglädje till barn och uppmuntra till nya, spännande kladdkakerecept. Sex finalister mellan 10-14 år tävlar i kladdkakeracet och bakar live inför publik på lördagen den 4 oktober på Stockholmsmässan.

-Kladdkakan är ett av Sveriges mest älskade bakverk och går att variera i oändlighet. Endast fantasin sätter gränser, säger Catarina Molin Österlund som är projektledare för tävlingen på Arla.

I förra årets final var det en jämn kamp där några av favoriterna var en lakrits- och fudgekaka med hjortrongrädde och en kladdkaka med popcorn, cashewnötter och kolasås. Efter en spännande finaluppgörelse stod slutligen Augusta Andersson från Malmö som segrare av Kladdkakeracet 2013 med sin Limekladdkaka med limeyoghurt.

Årets pralin genomförs för tolfte året i rad. 20 tävlande har gallrats ut innan mässan och tävlar i semifinal lördagen den 4 oktober. Av dessa går åtta vidare till final under eftermiddagen, och slutligen koras en vinnare, en andra- samt tredjepristagare. Tävlingsbidragen ska bestå av två praliner, en ljus och en mörk. Den ena ska vara skuren handdoppad och den andra gjuten.

Ordförande i juryn till både Årets pralin och Årets konditor är Tony Ohlsson.

Blogg- och konditorduellen, mässans sista och kanske mest engagerande och skojfriska tävling under hela festivalen, hålls söndagen den 5 oktober. Här kan man se konditorer och bloggare tävla med och mot varandra om vem som är bäst. De tävlande ska, utifrån en hemlig råvarukorg, skapa två olika bak- och chokladverk. Juryn består av både konditorer och representanter från publiken, så kom i tid om du vill vara en del av juryn!

För mer information, besök www.chokladfestivalen.se eller kontakta:

Erik Westerlund, Bak- & Chokladfestivalen:Tel: 08-749 44 23
Email: erik.westerlund@stockholmsmassan.se

Chokladfestivalen arrangerades för första gången på Stockholmsmässan i oktober 2013. Då lockade man tillsammans med Hem & Villa-mässan över 42 000 besökare varav cirka 33 000 besökte Chokladfestivalen. Den nya Bak- & Chokladfestivalen går av stapeln den 2-5 oktober 2014 på Stockholmsmässan. Festivalen går parallellt med mässorna Hem & Villa, Eget Företag och UnderBara Barn.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.