STJÄRNGLANS I KÖKET UNDER FOODSTOCK'S FOUR HANDS MENU

STJÄRNGLANS I KÖKET UNDER FOODSTOCK'S FOUR HANDS MENU

Att Foodstock är sensommarens härligaste event har nog ingen missat – och nu står det äntligen klart vilka kockar som arrangerar lördagen och söndagens Four Hands Menu, det mest avancerade köket under festivalen. Idag släpps bokningen.

Foodstock bjuder på en rad olika aktiviteter, bland annat Niklas Ekstedts TV-koncept Four Hands Menu där två stjärnkockar lagar mat tillsammans. I ett av Fjäderholmarnas hamnhus skapas menyer med stjärnglans, här får gäster uppleva när nordiska och internationella stjärnkockar möts och tillsammans tar fram en meny av nordiska råvaror tillredda med både traditionella och nyskapande tekniker.

Lördagen den 31/8 lagar stjärnkockar från Gastrologik och Ernst middag ihop. Stockholmsbaserade restaurangen Gastrologik befinner sig i internationell mästarklass. Drygt ett år efter öppning belönades restaurangen med en stjärna i Guide Michelin och 2019 belönades den med en till. Under lördagens Four Hands Menu komponeras en middagsmeny ihop med den Berlinbaserade krogen Ernst. Restaurangen belönades 2019 med en Michelinstjärna och sägs vara den svåraste restaurangen att få ett bord på i Berlin.

Söndagen den 1/9 får besökare uppleva stjärnkockarna Daniel Berlin och Mehmet Gürs mathantverk. Daniel Berlin driver krogen namngiven efter sig själv i Skåne som har hyllats för sin nytänkande tolkning av det nordiska köket. Krogen är belönad med två stjärnor i Guide Micheline. Mehmet Gürs växte upp i både Stockholm och Istanbul, idag driver han restaurang Mikla i Istanbul som är listad som en av de 50 bästa i världen. För att uppleva Four Hands Menu förbokas lördagen och söndagens middag via hemsidan, www.foodstock.se.

Foodstock Erbjuder:

Foodstock bjuder på det bästa inom gastronomi under två sensommardagar på Fjäderholmarna, 31/8 och 1/9. Arrangörernas tanke är att öppna upp köket för åskådarna och visa processen från råvara till det som hamnar på tallriken. Allt med fokus på traditionella tekniker och dess utveckling både ur ett nordiskt och internationellt perspektiv.

Både Banketten Lunch/Middag och Four Hands Menu förbokas via hemsidan. Biljetter till festivalen går att köpa på foodstock.se. En endagarsbiljett till Foodstock kostar 500kr och tvådagars 750kr. Barn under 16 i målsmans sällskap går in gratis.

I biljetten ingår båtresan tur och retur till Fjäderholmarna, tillträde till festivalområdet med matmarknad, workshops och barer. Mat och dryckeshäften går att köpa på båten eller när man anländer till ön. För mer info om medverkande och övriga sevärdheter se hemsidan www.foodstock.se eller Instagram foodstock.se.