Astrid Söderbergh Widding ny rektor vid Stockholms universitet

Astrid Söderbergh Widding ny rektor vid Stockholms universitet

Astrid Söderbergh Widding. Foto Eva Dahlin.

Regeringen har idag beslutat att anställa professor Astrid Söderbergh Widding som rektor vid Stockholms universitet. Astrid Söderbergh Widding är professor i filmvetenskap och är idag vicerektor för humaniora och samhällsvetenskap vid Stockholms universitet. Söderbergh Widding anställs från och med den 1 februari 2013 till och med den 31 januari 2019.

– Astrid Söderbergh Widding har en stark och internationell akademisk profil, och är en erfaren och klok ledare. Hon blir en bra rektor som kan föra universitetet fortsatt framåt. Jag är glad över att vi så lyckosamt rekryterat en ny rektor som har brett stöd inom universitetet, säger Sten Heckscher, styrelseordförande vid Stockholms universitet.

– Jag är fantastiskt glad och hedrad över att ha blivit utsedd till rektor och att jag har så starkt stöd av mina kollegor. Det blir spännande att leda Stockholms universitet in i framtiden. Det är ett lärosäte att vara stolt över, präglat av nytänkande, öppenhet och dialog, och inte minst aktivt deltagande i samhällsdebatten, säger Astrid Söderbergh Widding, tillträdande rektor vid Stockholms universitet.

Astrid Söderbergh Widding har sin bakgrund som filmvetare vid Stockholms universitet där hon disputerade. Hon har haft uppdrag som prefekt, prodekan och nu vicerektor. Bland Astrids tidigare externa uppdrag återfinns Fulbrightkommissionen och Filminstitutets styrelse. Hon har även varit ordförande i Stiftelsen Ingmar Bergman i fem år.

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.