Expertkommentarer till Nobelpriset i fysik

Expertkommentarer till Nobelpriset i fysik

Alan Walker (Edinburgh University), nobelpristagare Peter Higgs och professor Sten Hellman (Stockholms universitet) vid en fysikkonferens vid Stockholms universitet i juli 2013.
Foto: Abha Eli Phoboo

Forskare vid Stockholms universitet finns tillgängliga för att kommentera årets Nobelpris i fysik.
Årets Nobelpris i fysik tilldelas Francois Englert och Peter Higgs.

Dessa forskare vid Stockholms universitet, samtliga vid Fysikum, kan kommentera årets Nobelpris i fysik:
Sten Hellman, tfn 0703 78 44 79
Christophe Clement, tfn 076 629 63 09
Sara Strandberg, tfn  070-2453020
David Milstead, tfn 073 424 98 17
Jörgen Sjölin, tfn 0702 48 95 28

Samtliga arbetar i ATLAS-experimentet som är ett av de två experiment som bekräftat att Higgsbosonen existerar. Forskarna vid Fysikum har varit med och konstruerat delar av detektorn, och har arbetat fram analysverktyg som använts för att göra upptäckten. Samtliga är medförfattare på de publikationer 2012 där upptäckten av Higgsbosonen offentliggjordes.

Higgs och Englert huvudnamn vid fysikkonferens i Aula MagnaDen 18-24 juli hölls årets största konferens inom elementarpartikelfysik med över 700 deltagare - EPS HEP 2013. Konferensen inleddes med mindre föredrag på KTH, därefter flyttade konferensen till Aula Magna vid Stockholms universitet för de större plenarsessionerna. Den första plenarsessionen inleddes med ceremonin där European Physical Society's sektion för partikelfysik delade ut sitt stora pris till de experiment som förra året annonserade upptäckten av Higgsbosonen. Prisutdelare var Peter Higgs tillsammans med Francois Englert som också är en av upphovsmännen till teorin om BEH-mekanismen, som förutsäger Higgs-partikeln. Efter prisutdelning följde ett föredrag där Peter Higgs gav bakgrunden till hur teorin om BEH-mekanismen växte fram.

Mer om konferensen på Stockholms universitets webbplats. http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/nyheter/higgs-och-toppkvark-nagra-av-hojdpunkterna-pa-sommarens-konferens-i-partikelfysik-1.141963

Peter Jenni – nybliven hedersdoktor vid Stockholms universitet
Peter Jenni, en av grundarna till ATLAS-experimentet, promoverades även till hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten den 27 september 2013.

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.