Föräldraskapets villkor-när, hur och varför skaffar vi barn?

Sveriges befolkning blir allt äldre. En av de stora framtidsfrågorna är vilka som ska bära upp samhället framöver. Fler barn måste födas för att Sverige ska klara välfärden i framtiden. Men hur ser föräldraskapets villkor ut? Vilka faktorer spelar in när vi väljer att skaffa barn eller ta ut föräldraledighet? Stockholms universitets Linnécentrum för studier av europeisk socialpolitik, välfärd och familjedynamik (SPaDE) bjuder in till en pressfrukost där ny forskning kring föräldraskapets villkor presenteras.

Pressfrukostens två teman:

Påverkar vår inställning till jämställdhet hur mycket föräldraledighet vi tar ut?
Mäns attityder till jämställdhet påverkar längden på deras föräldraledighet. Men kvinnors attityder följer inte samma mönster – kvinnor som vill ha jämställdhet är inte hemma kortare än andra mammor. Inställningen till att ha familj är viktig för hur länge mammor är hemma, medan pappors föräldraledighet påverkas av deras inställning till karriär och arbetsliv.
Ann-Zofie Duvander, docent i sociologi, har undersökt om attityder till barn och jämställdhet påverkar längden på föräldraledigheten.

Att bli förälder – olika mönster för olika yrken
Sofi Ohlsson, doktorand i sociologisk demografi, har studerat benägenheten att bli förälder hos olika yrkesgrupper. Mönstret är tydligt, det finns ett samband mellan yrke och familjebildning. Störst benägenhet att skaffa barn har de som arbetar inom offentlig sektor, har ett högkvalificerat yrke eller arbetar inom utbildning eller vård och omsorg. Minst benägenhet har de som arbetar inom privat sektor, med ett lågkvalificerat yrke eller ett yrke som inte är relaterat till utbildning eller vård och omsorg. Sofi Ohlsson har studerat mönstren för barnafödande hos drygt 30 olika arbetsgrupper, bland andra lärare, psykologer, socionomer, undersköterskor, tandläkare, farmaceuter, brandmän, säkerhetspersonal, chefer på småföretag, jurister, ekonomer, ingenjörer, butikspersonal.

Förutom Ann-Zofie Duvander och Sofi Ohlsson kommer även Elizabeth Thomson, professor i demografi och Livia Olah docent vid sociologiska institutionen vid Stockholms universitet att finnas på plats.

När: Onsdagen 25 maj 8.30 – 10.00
Var: Södra teatern
Program:
8.30 – 9.00 Frukost och forskarna finns tillgängliga.
9.00 Elizabeth Thomson hälsar välkomna och Livia Olah gör en kort presentation av forskarna.
Ca 9.10 Ann-Zofie Duvander
Ca 9.30 Sofi Ohlsson
Ca 9.50 Allmän frågestund, forskarna finns också tillgängliga efteråt för enskilda intervjuer.

För mer information, kontakta: Annette Wallqvist, informationsansvarig
Tel 070-4150846, annette@skriftligt.se

Om SPaDE vid Stockholms universitet: The Linnaeus Center on Social Policy and Family Dynamics in Europe bedriver forskning om vilken påverkan socialpolitiken har på familjemönstren. Forskningens fyra huvudområden är arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, föräldraförsäkringen och barnomsorgen samt utbildningssystemet.

Regioner

Universitetet i huvudstaden – utbildning och forskning på högsta nivå där öppna sinnen möts och utvecklas. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.