Konkurrens och valfrihet inom äldreomsorgen

En allt större del av den svenska äldreomsorgen utförs av privata företag, och det finns både starka förhoppningar och stora farhågor kopplade till den utvecklingen. Många har bestämda åsikter, men vad vet vi egentligen om konkurrensens konsekvenser? Blir det billigare och bättre? Vad säger forskningen? Marta Szebehely, professor i socialt arbete, vid Stockholms universitet föreläser om äldreomsorg i privat regi den 10 april.

Den första heltäckande dokumentationen av marknadsanpassningen av äldreomsorgen i Norden visade att det finns stora skillnader mellan länderna. Sverige och Finland har gått längst. Skillnader finns även inom länderna – i Stockholmsområdet drivs till exempel en majoritet av äldreomsorgen i privat regi.  Det är bland annat den studien, som letts av Marta Szebehely, som är utgångspunkten för hennes populärvetenskapliga föreläsning om äldreomsorg i privat regi.

Vetenskap för vetgiriga
”Konkurrens och valfrihet inom äldreomsorgen – vad säger forskningen?”
Datum: Torsdag den 10 april 2014
Tid: Kl. 18.30–20.00
Plats: Kulturhuset Fanfaren, Farstagången 8, Farsta
Media är varmt välkomna att närvara.

Om Marta Szebehely
Marta Szebehely är professor i socialt arbete och har forskat om äldreomsorgsfrågor i snart 30 år. Hon leder ett nordiskt forskarnätverk som studerar äldreomsorgens marknadisering och har nyligen publicerat en antologi om konkurrensutsättning av äldreomsorg i Norden – om framväxt och omfattning, lagstiftning och reglering och om konsekvenserna när det gäller kostnader, kvalitet och välfärdens fördelning.

Om rapporten
Rapporten ”Marketisation in Nordic eldercare: a research report on legislation, oversight, extent and consequences” (redaktörer: Gabrielle Meagher, University of Sydney och Marta Szebehely, Stockholms universitet) publicerades hösten 2013. Rapporten utgör den första heltäckande dokumentationen av marknadiseringsprocesserna inom äldreomsorgen i Danmark, Finland, Norge och Sverige, och innehåller också bidrag från forskare i Kanada och USA, två länder med betydligt längre erfarenhet av vinstsyftande äldreomsorg.

I rapporten medverkar ledande nordiska och anglosaxiska omsorgsforskare, samtliga medlemmar i det nordiska forskarnätverket Normacare, under ledning av professor Marta Szebehely, Stockholms universitet. Forskningen finansieras av det svenska forskningsrådet Forte och den nordiska forskningsfinansiären NordForsk (se www.normacare.net).
Tidigare pressmeddelande om rapporten
Länk till nedladdning av rapporten

För ytterligare information
Marta Szebehely, professor vid Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet, telefon 08 674 73 94, mobil 0707 17 54 06; e-post: marta.szebehely@socarb.su.se

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.