På bilden från vänster: Maria Donis, VD, Svensk Fågel, Torun Wallgren, forskare SLU, Stefan Gunnarsson, koordinator Broilernet och universitetslektor på SLU samt Anna Silvera, hållbarhetsstrateg, Svensk Fågel.  Foto: Hanna Hamina.
På bilden från vänster: Maria Donis, VD, Svensk Fågel, Torun Wallgren, forskare SLU, Stefan Gunnarsson, koordinator Broilernet och universitetslektor på SLU samt Anna Silvera, hållbarhetsstrateg, Svensk Fågel. Foto: Hanna Hamina.

Svensk Fågel i EU-forskningsprojektet för djurvälfärd och hållbarhet

Svensk Fågel har ingått partnerskap i ett fyraårigt EU-forskningsprojekt, Broilernet. Syftet med projektet är att förbättra och stärka hållbarhetsarbetet på europeisk nivå när det gäller kycklinguppfödning. Tanken är att Broilernet ska utgöra en plattform för interaktion mellan forskare och näring.

- Vi har en lång erfarenhet att arbeta med hållbarhet och anser det angeläget att dela med ossav den erfarenheten. Sverige ses av många europeiska länder som ett framgångexempel vad gäller djurvälfärd och livsmedelssäkerhet inom kycklinguppfödning. Här behöver vi dela med oss av vår svenska modell med låg antibiotikaanvändning och låga campylobacternivåer i kombination med god djurvälfärd och lågt klimatavtryck. För oss finns också intressant forskning och nya europeiska innovationer att inspireras av, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel som tillsammans med Anna Silvera, Svensk Fågels hållbarhetsstrateg deltagit i Broilernets uppstartsdagar i Nederländerna.

Samarbetet inom Broilernet ska på sikt resultera i ”bäst praxis på gård” på nationell ochinternationell nivå. Målet är också att skapa en plattform för utbyte av relevanta kunskaps- ochinnovationssystem för att tillsammans kunna skapa en ännu bättre kycklinguppfödning i framtiden.

Universitet, företag och branschorganisationer

Projektet är tänkt att löpa i 4 år och samarbetspartners är en blandning av deltagare från universitet,branschorganisationer och företag. Det första uppstartsmötet hölls i Nederländerna i slutet avseptember där deltagare från 13 länder medverkade med Stefan Gunnarsson, universitetslektor ochdoktor i veterinärmedicin på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som koordinator.

- Vi har lyckats få ihop ett starkt team med experter i 13 europeiska länder. I samarbete mednäringsexperter och forskare kommer ett nätverk för kunskapsutbyte att byggas upp.Nätverket kommer att identifiera angelägna utmaningar inom branschen. Sedan försöker vi hitta möjliga lösningar för att möta dessa utmaningar. Användbarheten av lösningarnakommer att utvärderas. Och de bästa lösningarna kommer därefter att förmedlas tillkycklinguppfödare i EU. Vårt långsiktiga mål är att öka hållbarheten inom sektorn, sägerStefan Gunnarsson.

Huvudmål för forskningsprojektet Broilernet:

1. Skapa 12 st nationella innovationsnätverk (Broiler Innovations Networks, BINs)

Nätverken ska bestå av lantbrukare, företag, branschorganisationer, rådgivare, forskare ochveterinärer. Dessa nätverk ska främja det nationella samarbetet mellan parterna, möjliggörautbyte av kunskap och identifiera/skapa innovativa idéer och tillvägagångssätt på gårdsnivå.

2. Skapa 3 st expertnätverk (Thematic Expert Networks, TENs) på europeisk nivå

Nätverken ska bestå av företag, branschorganisationer, rådgivare, forskare och veterinärer. Detre nätverksområdena är: Klimat/Hållbarhet, Djurvälfärd och Djurhälsa. TEN-nätverken skasammanställa idéer och bästa praxis från BIN-nätverken, utvärdera och görakostnadsberäkningar på dessa, samt sprida resultaten inom Europa.

3. Samarbeta med befintliga EIP-AGRI Operational Groups

4. Identifiera och utvärdera de mest akuta behoven inom kycklinguppfödning baserat på detre områdena; klimat/hållbarhet, djurvälfärd och djurhälsa.

5. Sammanställa och utvärdera genomförbarheten av att lösa de akuta behoven utan attkompromissa med ekonomi eller hållbarhet.

6. Sprida kunskapen som genereras i projektet via informationsmaterial, videofilmer.

Mer information och kontakt:

Stefan Gunnarsson, Universitetslektor och doktor i veterinärmedicin, SLU
stefan.gunnarsson@slu.se