Hur hälsosamma är binas produkter?

Nyhet   •   Jan 07, 2019 08:00 CET

Dr Stefan Stangaciu, expert på apiterapi och hälsoprofilen Alexandra De Paoli.

Under den nordiska biodlingskongressen Apiscandia sätts fokus på hälsa och produkter från bikupan. Hälsoprofilen Alexandra De Paoli intervjuar en av världens ledande experter – Stefan Stangaciu om honung, propolis, pollen och bibröd – och redogör för vetenskapliga bevis på hur de bidrar med läkande och ökat immunförsvar hos människan.

Apiscandias program på eftermiddagen den 9 februari erbjuder ett unikt tillfälle att sätta sig in i och fördjupa sina kunskaper om apiterapi*. Kunskapen om hur binas produkter kan läka och lindra är sedan länge välkänd i Tyskland och Rumänien där dr Stefan Stangaciu verkar och ger behandlingar.
– Dessa produkter är mycket effektiva mot en rad olika sjukdomar som infektioner och sårvård. Propolis är till exempel smartare antibiotika än den konventionella, som jag kallar ointelligent eftersom den dödar allt – även de goda bakterierna. Av den anledningen har vi idag stora problem med nya stammar av resistenta bakterier, menar han.

Örtterapeuten Alexandra De Paoli har fördjupat sig i vetenskapliga studier om binas hälsosamma produkter och även skrivit en boken ”Hälsa och hudvård från bikupan” tillsammans med biodlaren Lotta Fabricius Kristiansen.
– Som jag ser det är apiterapi ett fint komplement till den vanliga vården. Biprodukterna har effekt både som kosttillskott och som terapeutiska medel och kan verkligen vara till stor hjälp vid många olika åkommor.
Hon menar att vi bara har börjat skrapa på ytan om vad apiterapi och biprodukter kan betyda.
– Ju mer jag läser desto mer inser jag hur mycket det finns att lära sig. Det är fantastiskt att läsa rapporter och artiklar som visar hur forskarna gång på gång blir förbluffade över de resultat de fått i studier på honung, propolis och pollen. Läs kartläggningen här.

Alexandra har också sett hur intresset och efterfrågan på kunskap ökar bland konsumenterna.
– Därför är det viktigt att de som säljer honung, pollen, bibröd, propolis och drottninggelé vet vad de olika produkterna är bra till så att de kan utbilda sina kunder. Jag tror att det finns stor ekonomisk potential i produktion av biprodukter. Många konsumenter vill köpa svenskt, men eftersom det än så länge finns för liten produktion är det svårt att få tag på.

----------------------

Välkommen att lyssna på Alexandra och den internationellt kände experten på apiterapi*, doktor Stefan Stangaciu, som introducerar ämnet lördagen 9 februari under Apiscandia på Clarion Hotel Post i Göteborg mellan kl 13 och 17.

Arbetar du inom mat och hälsa eller media relaterat till detta och vill delta?
Kontakta gärna
anna@svenskabin.se för att boka plats!

SVENSKA BINS PROGRAM

LÖRDAG 9 februari
9.00–9.40 Sensoriker Johan Swahn håller inspirationsföreläsning om smak

9.40–10.00 Break med jun och kombucha

10.00– 10.40 Honungsbar, tasting med sensoriskt smak-scorecard utvecklat av Johan Swahn,
provsmakning av honung från Västsverige

11.00–11.40 Matlagning och honung, Sofia B Olsson, restaurang Vrå

12.00 Växtbaserad lunch med honung som smaksättare

13.00–13.40 Biprodukter – vad säger vetenskapen? Alexandra De Paoli

14.00–14.40 Introduction to Apitherapy Stefan Stangaciu(engelsk föreläsning)

14.40–15.20 Honungsfika och utställning med Honungsbar hos Svenska Bin

15.20–16.00 Beehive products for health and vitality, Stefan Stangaciu (engelsk föreläsning)

16.20–17.00 Att använda biprodukter i naturkosmetika, Alexandra De Paoli

17.20–18.00 Gör din egen yun och kombucha, Malene Rossil på Nordic Fermentation

18.00–19.30 Provsmakning årets honungsöl, honungsvin, jun och kombucha, sommelier och biodlare Viktoria Bassani

SÖNDAG 10 februari

Vad kan du göra för att hjälpa bina?

Pollination genom tiderna: en evolutionär resa från det första pollenkornet till dagens utmaningar, Stina Weststrand från Göteborgs Botaniska Trädgård

Vilda bin och humlor, Göran Holmström

Den pollineringsvänliga ängen

Fröföretaget Pratensis berättar om anläggning och skötsel av gräsytor och ängar

Ängsprojekt och andra lyckade satsningar för att gynna pollinatörer

----------------------

Mer om Alexandra De Paoli på alexandradepaoli.com
Hennes genomgång av vetenskapliga underlag om biprodukter hittar du här:
Boken ”Hälsa och hudvård från bikupan” av Alexandra De Paoli och Lotta Fabricius Kristiansen finns att beställa här

----------------------------------

Den nordiska konferensen Apiscandia hålls på Clarion Hotel Post i Göteborg och anordnas av Biodlingsföretagarna i samarbete med Jordbruksverket, Svenska Bin, SLU, Lantbrukarnas Riksförbund, Lantmännen, Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare.

Hela Apiscandias program finns här

----------------------------------

*Apiterapi innebär att sjukdomar och fysiska besvär behandlas med produkter från bisamhället. Det kan handla om honung, bivax, propolis, pollen och drottninggelé.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="https://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.