Primörhonungen är här! Släpp och provning på Butik Rot

Primörhonungen är här! Släpp och provning på Butik Rot

Primörhonungen är Sveriges flytande guld! Svenska Bin och Biodlingsföretagarna satsar på att göra primörhonungen och tiden strax före midsommar till en viktig säsongspremiär liknande de som finns för sparris, potatis och jordgubbar. Biodlare runt om i Sverige tappar nu den första honungen och säljer den som en unik primör. Detta år anordnas tre specialprovningar i samarbete med Butik Rot på NK.

Malin Landqvist, matkreatör, sommelier och biodlare. Foto: Torbjörn Lagerwall.

Matkreatören Malin Landqvist som håller i provningarna har lång erfarenhet av smak genom sin utbildning som sommelier. Dessutom är hon sedan några år biodlare och nyförälskad i honung, som hon menar är en fantastisk naturprodukt och smaksättare.

Primörhonung kallas den honung som skördas på våren, försommaren och runt midsommar. Den är gyllengul, lätt och flytande och passar perfekt till andra försommarprimörer som hallon och jordgubbar. Genom att primörhonungen vare sig lagrats, rörts eller värmts upplever många den som speciellt smakintensiv och blommig. Honungen håller sig oftast flytande i några veckor och kristalliseras sedan naturligt. Vill man behålla den flytande konsistensen längre kan man frysa honungen. Den honung som finns i butik under hela året är oftast ympad eller rörd för att behålla sin finkorniga och smidiga konsistens.

Hur olika honungars konsistens utvecklas beror dels på vilka sockerarter det finns i den nektar honungen är gjord av, och dels hur den behandlas medan den stelnar. En hög andel fruktos i nektarn ger en honungs som håller sig flytande länge, medan hög andel glukos ger en fastare honung. All honung är flytande när den skördas ur bikupan.
Begreppet primörhonung lanserades av Svenska Bin 2016.

Varför finns det inte färsk och flytande honung året om? Bina invintrar redan i augusti/september och håller sig sedan i kupan tills värmen kommer på våren. Då samlar de nektar och pollen som finns: sälg, hassel, maskros och olika blommande lökväxter. I juni samlar de bland annat från försommarens ängsblommor, raps och klöver. Honungens smak blir också olika beroende på vilken del av Sverige den kommer ifrån och vad som växer där.

Provningarna på Butik Rot i Stockholm hålls 20, 27 och 29 juni. Primörhonungen har samlats in från Skåne, Östergötland, Sörmland och Västergötland.
Med Primörhonungssläppet vill biodlarna visa att försommarens första honung är lika attraktiv, festlig och unik som den första potatisen, sparrisen och jordgubbarna eller Beaujolais Nouveau för fransmännen.

-----------------------
Svenska Bin har sedan 2013 arbetat med att öka värdet på svensk honung. I projektet Honungslandet har Svenska Bin i samarbete med Biodlingsföretagarna samlat nyckelaktörer från gastronomin samt biodlingsbranschen till workshops där man diskuterat svensk honung ur olika aspekter. Projektet får stöd från Nationella Biodlingsprogrammet.

Läs mer på svenskabin.se

Regioner

Svenska Bin har som mål att skapa en starkare lojalitet för svensk honung och sprida kunskap om de ekosystemtjänster honungsbina levererar.

Anna Lind Lewin

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Bin, grundare Pollinera Sverige Marknadsföring, press och pr 070-656 31 31

Välkommen till Svenska Bin!

Svenska Bin