Ägg gör det lätt att äta rätt. Foto: Svenska Ägg

Du glömmer väl inte Äggets dag?

Näringsrikt, prisvärt och klimatsmart

”Ägget är alltid värt att fira!”

Ägg gör det lätt att äta rätt. Med ägg kan du nämligen äta både hälsosamt, prisvärt och klimatsmart. Nu är det snart dags att fira detta fantastiska livsmedel. Fredagen den 13 oktober uppmärksammas Äggets dag runt om i hela världen.

Äggets dag (World Egg Day) instiftades i Wien 1996 och uppmärksammas sedan dess den andra fredagen i oktober varje år, i år på temat ”Ägg för en hälsosam framtid”.

Äter ägg varje dag
Ägg är inte bara ett prisvärt och snabbt alternativ i köket, det är också ett av de mest näringstäta livsmedlen som finns. Ägget innehåller proteiner, vitaminer, mineraler, fettsyror och antioxidanter; faktiskt alla viktiga näringsämnen som kroppen behöver, förutom c-vitamin. Om du äter ägg varje dag har du alltså kommit en bra bit på väg mot en näringsrik och hälsosam kost.

– Jag äter ägg varje dag och det är en basvara hemma hos mig. Jag har ofta kokade ägg färdigt i kylen, äter gärna stekta ägg och även äggröra. Ägg funkar ju även perfekt som bakning och är standard i mina kokospannkakor, säger Karoline Pettersson, leg dietist och matinspiratör.

Högt näringsvärde och lågt klimatavtryck
Ägg har både ett högt näringsvärde och ett lågt klimatavtryck, vilket gör det hälsosamt även för planeten. Ställer man klimatpåverkan i relation till den näring man får i sig står det svenska ägget i en klass för sig jämfört med andra livsmedel.

– Ägg har så många mervärden! Det är inte bara gott och mångsidigt, det är också prisvärt, näringsrikt och klimatsmart. Ägget är alltid värt att fira! säger Svenska Äggs verksamhetsledare Marie Lönneskog Hogstadius.

Visste du att …

• ÄGGET innehåller alla näringsämnen som din kropp behöver, förutom C-vitamin.
  • ÄGGET är klimatsmart jämfört med många andra livsmedel. Jämför man hur mycket näring man får i sig i förhållande till klimatbelastningen står de svenska äggen i en klass för sig.1
  • ÄGGET är ett av våra mest mångsidiga livsmedel, som kan användas i allt från frukost, mellanmål och bakverk till lunch, middagsrätter och drinkar.
  • ÄGGET är bästa restmaten. Tack vare rätter som omelett, wraps, äggröra och ägghalvor kan du enkelt förvandla dina rester till fest. Svinnsmart, eller hur!
  • ÄGGET toppar ”måste ha hemma-listan” framför bröd, pasta, mjölk, ris och potatis. 8 av 10 tycker att det är ett måste att alltid ha ägg hemma, enligt en undersökning som IPSOS gjorde förra året. 2

Karoline Pettersson delar med sig av många recept på sin TikTok och Instagram: