Nya data på Livsmedelsverkets hemsida: Påskägg är rena hälsokosten

Nya data på Livsmedelsverkets hemsida: Påskägg är rena hälsokosten

Både ekoägg och vanliga ägg är laddade med vitaminer, antioxidanter och spårämnen. Halterna är högre än man tidigare vetat om. I veckan publicerade Livsmedelsverket siffrorna från sina nya ägganalyser av ekoägg och vanliga ägg på sin hemsida.
– Ägg är ett riktigt bra livsmedel och den näringsmässiga skillnaden mellan ekoägg och vanliga ägg är liten, säger nutritionist Ulla Johansson.

Efter ett omfattande arbete med att analysera samtliga näringsämnen i vanliga och ekologiska ägg har Livsmedelsverket nu publicerat resultaten i Livsmedelsdatabasen.

Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på selen och andra viktiga spårämnen. Både konventionella och ekologiska ägg är i det avseendet väldigt bra mat, säger Ulla Johansson.

Ekologiska hönor får delvis ett annat foder och det gör att de ekologiska äggen innehåller något mer jod. Även halterna av vitamin B12, folat och selen är något högre i ekoäggen. Å andra sidan är halten av K-vitamin något högre i konventionella ägg.

Både vanliga och ekologiska ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns få naturliga D-vitaminkällor. Livsmedelsverkets kartläggning visar också att alla ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, folat, riboflavin och vitamin B-12. Dessutom är ägg rika på selen, järn, zink och jod.

Att ägg skulle ge upphov till höga kolesterolvärden har tonats ned väldigt av forskarna.

– Det viktiga är att man äter varierat med frukt, grönsaker och fullkornsprodukter så att det blir balans. Då kan man äta ägg varenda dag och ännu fler till påsk, säger Ulla Johansson

Här hittar du Livsmedelsverkets ägganalyser

För ytterligare information se bifogade tabeller: ”Vitaminer i ägg” samt ”Ett, två och tre ägg som andel av RDI”, www.slv.se, www.svenskaagg.se eller kontakta:

Charlotte Norrman-Oredsson, ordförande Svenska Ägg, telefon: 0708 -52 52 58