Tre av fyra serverar ägghalvor på påskbuffén – men bara en av fyra vet varför vi äter ägg till påsk

Påsktraditionerna är starka i Sverige. Framför allt äter vi kokta ägg i olika former.  Hälften av alla svenskar äter kokt ägg till frukost på påsken och 38 procent dukar fram kokta oskalade ägg på påskbuffén. Allra vanligast är det att äta kokta ägghalvor med någon form av topping, t ex majonnäs och räkor, vilket tre av fyra svenskar brukar göra när det är påsk. Vi äter i genomsnitt 4,1 kokta ägg under påsken, dubbelt så många som en vanlig helg. Samtidigt är det få svenskar som vet varför vi egentligen äter ägg till påsk.

Inför påskhelgen har branschföreningen Svenska Ägg låtit undersöka hur svenska folket äter ägg till påsk och vilka påsktraditioner som är mest populära. 1000 personer har deltagit i undersökningen som visar att endast var fjärde svensk känner till varför vi äter ägg till påsk.

Trots att majoriteten av befolkningen äter fler ägg än vanligt under påsken så vet få varför vi äter ägg just till påsk. Anledningen är att ägget anses vara en symbol för liv och för Jesu uppståndelse på själva påskdagen. Ytterligare en anledning är att det under den 40 dagar långa fastan före påsk var förbjudet att äta ägg.

– När ljuset kom tillbaka efter den långa mörka vintern, började våra traditionellt hållna höns att värpa igen och man fick åter tillgång till ägg, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Hur ser då det perfekta ägget ut enligt svenska folket? 44 procent tycker att det perfekta ägget ska ha krämig gula och fast vita, 30 procent vill ha det hårdkokt och 22 procent löskokt. Äggpreferenserna varierar beroende på ålder. Löskokta ägg är klart populärast i åldrarna 55-65 år.

32 procent av denna åldersgrupp föredrar löskokta ägg jämfört med endast nio procent av 18-28-åringarna. Omvänt så är hårdkokta ägg mer populära bland de yngre än bland de äldre.

De mest populära påsktraditionerna enligt undersökningen:

• 74 procent äter ägg med med topping av t.ex. majonnäs och räkor under påsken
  • Nästan hälften av svenskarna äter kokt ägg till frukost under påskhelgen
  • 38 procent dukar fram kokta, oskalade ägg på påskbuffén
  • Nästan 60 procent ger bort påskägg med godis, får besök av påskkärring och sätter in påskris med fjädrar

Minst populära påsktraditionerna:

• Det verkar vara ute att blåsa ut och måla ägg, endast fem procent säger sig göra detta under påsken
  • Traditionell infärgning av ägg och att tillverka påskpynt förekommer inte i någon större utsträckning längre
  • Vill du servera något mer ovanligt till påsk så är äggtoddy en glömd delikatess som bara fyra procent av svenskarna brukar avnjuta till påsken

Traditionen att klä ut sig till påskkärring är stark i Sverige. Sex av tio svenskar brukar få besök av påskkärringar under påskhelgen. Flest besök får de äldre, 66 procent av de äldre brukar få besök av påskkärringar medan endast hälften av 80-talisterna uppger att de får sådana besök. Av de som brukar få besök är 80 procent förberedda och har köpt hem godis i förväg. Framför allt de äldre brukar ha förberett för besök av påskkärring.