Tre miljoner kronor till djuromsorg och ökad lönsamheten inom svensk gris-, nöt- och lammproduktion

Ytterligare en utlysning omfattande totalt 3 Mkr i form av Branschutvecklingspengen med fokus på ökad djuromsorg och förbättrad produktion samt lönsamhet i hela värdekedjan har avslutats.

Totalt finns 3 000 000 kronor att dela ut och anslagen fördelar sig mellan djurslagen så att projekt inom gris har ca 65 % av medlen att tillgå, nöt har ca 30 % och lamm ca 5 %. Ansökningarna administreras av Svenska Köttföretagen.

Nytt för i år är beslutsgruppen har kompletterats med ytterligare medlemmar. Beslutsgruppen för gris har kompletterats med Majsan Pense, Coop, och Kerstin Sigfridsson, Lantmännen. Beslutsgruppen för nöt har kompletterats med Margareta Dahlberg, Margareta Dahlbergs Lantbruksråd och beslutsgruppen för lamm har kompletterats med Tomas Olsson, Lammproducenterna. Förutom ovanstående deltagare finns också representanter för Svenska Köttföretagen, LRF Kött, Sveriges Grisproducenter, Sveriges Nötköttsproducenter och Svenska Fåravelsförbundet med i beslutsgrupperna.

”Det kommit in många intressanta ansökningar och som vanligt har beslutsgrupperna haft ett tufft jobb i processen att välja ut de projekt som har beviljats medel.” säger Theres Strand som ansvarar för utlysningen av Branschutvecklingspengen.

Tabellen nedan visar de projekt som har beviljats medel från Branschutvecklingspengen 2021.

Sökande

Vad avser projektet?

Erika Geijer,
Gård & Djurhälsan

Defined daily dose (DDDvet) – ett nytt koncept för att beräkna antibiotikaanvändningen inom svensk nötköttsproduktion

Anett Seeman,

Robusta kalvar - Högre förmedlingsvikt för bättre djurvälfärd

Jeanette Elander,
Sveriges Grisföretagare

Utveckling av ökad djurvälfärd, lönsamhet och produktion inom svensk grisproduktion

Sarah Johansson,
Kråkerum Agrikonsult AB

Branschdagar för rådgivare och tjänstepersoner inom grisnäringen

Jeanette Elander,
Sveriges Grisföretagare

Kommunikation/Marknadsföring/Ökad konsumtion Svenskt Griskött

Ann-Sofie Bergqvist, SLU

Förbättrad utformning för att anpassa svenska grisningsboxar till stora kullar

Amanda Reneby,

Grisföretagardagarna 2021

Rebecka Westin, SLU

Innovativa stallsystem för slaktgrisar i storgrupp
- framgångsfaktorer och fallgropar

Läs mer om de projekt som beviljades i tidigare års utlysning på Svenska Köttföretagens hemsida:
>> Branschutvecklingspengen

För mer information om Branschutvecklingspengen eller ansökningsförfarande vänligen kontakta Theres Strand, theres.strand@kottforetagen.se 070-385 45 10.