Tre miljoner kronor till djuromsorg och ökad lönsamheten inom svensk gris-, nöt- och lammproduktion.

Ytterligare en utlysning omfattande totalt 3 Mkr i form av Branschutvecklingspengen med fokus på ökad djuromsorg och förbättrad produktion samt lönsamhet i hela värdekedjan har avslutats.

Totalt finns 3 000 000 kronor att dela ut och anslagen fördelar sig mellan djurslagen så att projekt inom gris har ca 65% av medlen att tillgå, nöt har ca 30% och lamm ca 5%. Ansökningarna administreras av Svenska Köttföretagen.

Ansökningarna behandlas av tre olika beslutsgrupper för gris, nöt och lamm. I beslutsgrupperna ingår representanter för djurslagsföreningarna, LRF, Svenska Köttföretagen, Foderindustrin, rådgivning och handel.

”Det är roligt att vi har fått in så många bra ansökningar och framför allt att vi har haft möjlighet att bevilja fler än normalt.” säger Theres Strand som ansvarar för utlysningen av Branschutvecklingspengen.

Tabellen nedan visar de projekt som har beviljats medel från Branschutvecklingspengen 2022.

Sökande

Vad avser projektet?

Djurslag

Anett Seeman, Gård & Djurhälsan