Tomas Olsson från Norrby gård är först ut att sköta Svenskt kötts Instagramkonto

Bönder och köttföretag tar över Svenskt kötts Instagramkonto

Under sommaren kommer en utvald köttbonde eller en branschperson publicera bilder från sin vardag på Svenskt kötts Instagram-konto. Varje person kommer att sköta kontot en vecka i taget i en instafett.

Tanken är att visa den bredd, kompetens och vardag som ligger bakom svensk köttproduktion.
– På det här sättet vill vi visa på variationen och det breda engagemanget i vardagen hos duktiga personer och verksamheter som på olika sätt jobbar med svenskt kött och svenska charkuterier, säger Elisabet Qvarford, vd Svenskt kött.

Instagram är en viktig kanal för att visa upp och dela det engagemang som finns hos svenska bönder och de som förädlar svenskt kött. Det är också ett sätt att lyfta fram kreativiteten i branschen, intressanta produkter, aktiviteter och alla kompetenta och kreativa människor som på olika sätt arbetar med kött och charkuterier.

– För många är bilder på Instagram intressantare och mer trovärdiga än traditionella pressbilder, de visar en upplevelse och händelse med karaktär och känsla. Bilder på Instagram ger perspektiv och en djupare förståelse för vad som ligger bakom svensk djuruppfödning och förädling, säger Elisabet Qvarford.

Först ut av Svenskt kötts kuratorer är Tomas Olsson från Norrby gård som levererat lamm till tävlingen Årets Kock och som jobbar flitigt med bilder på sitt Instagram-konto.

Vill du vara en del av Svenskt kötts “Instagram Dream Team” och kurera vårt konto för en vecka? Hör av dig till oss. Det är roligt och vi har intresserade och engagerade följare.