Bild på njurtapp, ett exempel på en styckdetalj som är lite mer ovanlig. Foto: Svenskt Kött/Måltid/Frida Ström

Hur kan man äta billigare mat?

Vi kan förvänta oss att matpriserna ökar under hösten och många frågar sig hur man ska göra för att äta billigare mat? Ett sätt är att äta mer Nose to Tail. Att äta Nose to Tail innebär att man äter hela djuret, från mule eller tryne till svans. Något man gör för att ta till vara på så stor del av djuret som möjligt.

Ny sida hjälper dig att välja kött Nose to Tail

Att välja lite mer udda och mindre kända köttdetaljer är inte bara ett bra sätt att variera sig och göra menyn mer spännande – det är också ett både resurssmart och ekonomiskt sätt att bidra till användning av hela djuret. Köttet från ett djur består ju av så mycket mer än de så kallat ädla detaljerna som exempelvis filé, biff och kotlett. Det är både resursklokt och ekonomiskt att välja de lite mer ovanliga detaljerna – men inte mindre gott för det. Det bör kanske också tilläggas att så gott som hela djuret kommer till användning också, även om det då oftast istället blir färs eller korv. Ju mer hela detaljer vi konsumenter väljer desto större utväxling får bonden för djuret.

Om man inte är en köttexpert är det kanske inte helt lätt att veta vilken styckdetalj som passar till vad. Just därför har vi tagit fram en guide med styckningsdetaljer, spartips och recept som ger tips och inspiration för att lyckas i köket.

» Läs mer i vår guide för att äta Nose to Tail

Billigare mat med annorlunda styckningsdetaljer

Just nu stiger inflationen och matpriserna spås även de att fortsätta stiga. Samtidigt är vi få som vill göra avkall på att göra hållbara och näringsrika val när det kommer till vad vi ska äta. Lösningen är givetvis att välja lite mer annorlunda styckningsdetaljer för att fortsatt kunna äta svenskt kött, men till en sparsammare budget.

Det finns gott om goda styckningsdetaljer som passar bra både till snabb tillagning, som att steka eller grilla, såväl som till långkok i grytor och ugnsstekning. Eftersom efterfrågan inte är lika hög som på ädla detaljer blir dessa detaljer väldigt prisvärda utan att göra avkall på smaken.

» Kolla in våra 6 spartips med Nose to Tail