Julbordets rester: god skinka även efter jul

Julbordets rester: god skinka även efter jul

När man köpt mer julmat än vad som går åt så är det bara att dela upp överskottet i lagom stora portioner och stoppa in det i frysen. Så får skinkan, osten och korven bli goda ingredienser i middagsmaten flera veckor senare.

Rätterna på julbordet är många och kanske är gästerna inte lika hungriga som man räknade med när man köpte in och lagade mat till festerna.

Lägg julresterna i frysen

Om man efter några dagar börjar tröttna på att se skinkan och julkorven varje gång man öppnar kylskåpsdörren så är det bara att dela upp dem i bitar som är lagom stora för att räcka till kommande vardagsmiddagar, lägga dem i täta påsar och stoppa i frysen.

På samma sätt kan man göra med flera av de andra rätterna, till exempel rödkålen, leverpastejen och de rökta påläggskorvarna. Riv osten innan den åker in i frysen, det är bekvämt att ta fram påsen och strö de frysta strimlorna över kommande gratänger och varma mackor.

Tänk på att hålla maten fräsch

Julmaten behöver hållas fräsch under juldagarna för att den ska kunna sparas i frysen och bli bra ingredienser till vardagsmaten längre fram.  Det innebär att de varma rätterna ska kylas ner så snabbt som möjligt efter serveringen och att skinkan slipper att stå på bordet bredvid stearinljusen för länge. Använd balkongen eller altanen som kylrum, så här års är ju utomhustemperaturen ofta lämplig för det.

Recept med julrester

• Spenatsoppa med topping
    Toppa den gröna soppan med en blandning av fräst purjolök, finhackad skinka och prinskorv. Servera toppingen i en skål bredvid.
  • Matsäcksbullar med skinkfyllning
    Brödbullar som är fyllda med skinka och ost från julbordet passar perfekt i ryggsäcken på skidutflykten. Baka dem i förväg, frys in och ta fram så många som behövs samma morgon som ni ska ut i snön.
  • Köttfärssås, spetsad med korv och skinka
    Ersätt en del av färsen i köttfärssåsen med finhackad eller riven rökt korv, julkorv eller skinka.  Det är bara en fördel om de varit frysta, för i halvtinat skick är det lätt att riva dem på rivjärnets grova sida.