Ny undersökning visar att svenskarnas matvanor har blivit bättre

Ny undersökning visar att svenskarnas matvanor har blivit bättre

Svenskars matvanor har blivit bättre, men vi behöver äta mer av till exempel frukt och grönt. Genomsnittssvensken äter knappt fyra portioner kött från nöt, gris och lamm per vecka.

Riksmaten kallas Livsmedelsverkets undersökning av svenskarnas matvanor. Den senaste presenterades den 13 september och visar att matvanorna har blivit bättre sedan förra undersökningen som gjordes 1997. Experterna på Livsmedelsverket tycker ändå att det finns flera saker som kan förbättras, till exempel behöver fler äta mer frukt och grönsaker, fisk, fibrer och fullkorn och dra ner på socker, salt och mättat fett.

I undersökningen deltog nära 1 800 personer mellan 18-80 år från hela Sverige. De fick noggrant skriva ned allt de åt och drack under fyra dagar och fick svara på frågor om sina matvanor.

I snitt fyra portioner kött i veckan

Genomsnittssvensken äter drygt 450 gram eller knappt fyra portioner  kött från nöt, gris, och lamm per vecka. Men variationen mellan  individerna är stor, några äter ett helt kilo kött och andra bara 20  gram per vecka. De flesta äter korv en till två gånger i veckan. Män  äter dubbelt så mycket korv som kvinnor.

Det finns ingen svensk  rekommendation för hur mycket kött som är lagom att äta, men  internationella experter på samband mellan kost och hälsa från World  Cancer Research Fund (WCRF) har bedömt att 500 gram kött från nöt, gris  och lamm per vecka är en rimlig mängd med utgångspunkt från aktuella  forskningsresultat. De flesta av WCRF:s råd stämmer väl med de kostråd  som Livsmedelsverket redan har för svenska levnadsförhållanden. Läs mer här.

Viktigt med vitamin D, järn och folat för unga kvinnor

De flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, de näringsämnen som är svårast att få tillräckligt av, särskilt för unga kvinnor, är vitamin D, järn och folat.

Att det är nyttigt med frukt och grönt är ingen nyhet men ändå är det bara två av tio personer som äter den rekommenderade mängden på 500 gram om dagen. Fullkorn är hälsosamt, men nio av tio tillfrågade äter för lite.

Det är personer mellan 18 och 30 år som har de sämsta matvanorna. De dricker mest läsk och äter oftare onyttig mat som pizza samtidigt som de äter mindre potatis, frukt och grönt, fisk och skaldjur än äldre.

Fler överviktiga

Sedan förra Riksmaten presenterades för 15 år sedan är det fler som är överviktiga och feta. I kommentarerna till nya Riksmaten skriver Livsmedelsverket att risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom kan minska med 30-50 procent om man äter mycket frukt och grönsaker, fisk, fulkorn, väljer bra fetter och inte dricker för mycket alkohol.

Upp till en tredjedel av alla cancerfall skulle kunna förebyggas med bra matvanor, fysisk aktivitet och normalvikt.

En kortversion av rapporten frinns på Livsmedelsverkets webbplats