Tina köttet fort för bättre kvalitet

Tina köttet fort för bättre kvalitet

Branchorganisationen Svenskt kött går ut med tips om att tina kött i kallt vatten. På så sätt blir köttet saftigare och godare. Samtidigt hålls bakterietillväxten nere.

- Många konsumenter tror att köttet mår bäst av att tina långsamt i kylen, men det är en myt, säger Maria Forshuvud, vd Svenskt kött.

Lagom till semestern då många lagar mat utomhus publicerar Svenskt kött tips om hur man ska hantera kött. SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg har konstaterat att snabb infrysning, men även snabb upptining, är det bästa för köttet.

- När man fryser in och tinar kött är det bra om det bildas så små iskristaller som möjligt. En långsam infrysning ger större iskristaller och det innebär att mer av köttsaften förloras när köttet tinas och att det blir torrare vid tillagningen, säger Susanne Ekstedt på SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB.

Den snabba infrysningen åstadkommer man genom att förpacka köttet i mindre paket eller påsar som sprids ut i frysen. Gör gärna platta paket av köttfärsen,

För att få en snabb upptining kan man tina fryst köttfärs eller en styckningsdetalj genom att lägga förpackningen i kallt vatten i diskhon eller i en stor skål. Vattnet leder värme mycket bättre än luft och tinar maten snabbt.

När köttet fått kylskåpstemperatur lägger man in det i kylen för att hejda bakteriernas framfart. På sommaren är det förstås extra viktigt att maten kommer in i kylen så fort den har tinat.

Se till att kött och charkuterier snabbt kommer från butikens kyldisk till kylskåpet hemma. Bra kylskåpstemperatur är +4 grader. Sommartid är det smart att ta med en kylväska till affären för att lägga kött och andra kylvaror i.

En utvecklande artikel om infrysning och upptining av mat finns i det nya numret av Äkta Mat som kommer ut i veckan.

Vill du veta mer, kontakta:
Elisabet Qvarford, kommunikatör Svenskt kött, 072 - 741 64 90
Susanne Ekstedt, SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB, 010-516 66 53

Svenskt kött informerar om svenskt gris-, nöt- och lammkött och nyttan med svensk djuruppfödning. Märket "Svenskt kött" betyder att all köttråvara i produkten är från djur som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige. Hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står också för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag som är världens mest omfattande.