"Dövstumma" tiggare på gång igen

Nu har tiggare som utger sig för att vara döva dykt upp igen. Den här gången i Rättvik och Leksand. En man i 40-årsåldern har gått runt med en gul, kopierad lapp och försökt få givmilda människor att skänka pengar till en "dövstum", som "aldrig hört röster av mina släktingar, tjusande toner av musik", som "är dömd att leva i värden av tystnad". Sveriges Dövas Riksförbund reagerar som alltid mycket kraftigt på denna typ av tiggeri, där man olovligen utnyttjar vårt handalfabetskort (med vår logotyp raderad) och gör alla döva till stackars offer. Vi misstänker att det är - som tidigare år - organiserade ligor, kanske från öststaterna som ligger bakom. Man kan se det på hur man satt ihop TACK SA MYCKET med handalfabetet, likväl som på den svenska texten. Ingen som kan det svenska teckenspråket skulle använda handalfabetet på det sättet. Alldeles klart är det inte SDRs medlemmar, eller andra som använder det svenska teckenspråket som går runt och tigger på detta sätt. Fenomenet med tiggare dyker upp i hela världen, och varje sommar brukar några komma till Sverige. Vanligtvis brukar man hålla till på tåg och uterestauranger. När någon som kommit i kontakt med tiggarna har börjat teckna med dem, så brukar dom snabbt försvinna från platsen. Troligen är de hörselskadade eller döva, men antagligen inte teckenspråkiga. En rädd tiggare avslöjade en gång att de skickas till olika länder, bor uselt och har stränga order att samla in viss summa pengar som sedan går vidare till huvudmännen. För några år sedan kunde vi läsa i tidningar att en en döv ryss gripits i Paris, med fickorna fulla med pengar. Vi kan inte hindra människor från att skänka pengar, men vill understryka att trots att SDRs svenska handalfabetskort används som lockbete, så tar vi bestämt avstånd från detta lurendrejeri och vill varna för att pengarna troligen inte hjälper nån "stackars dövstum". Ordet dövstum används för övrigt inte längre. Detta föråldrade ord bygger på en gammal felaktig uppfattning av döva även var stumma. Så är det inte, och därför ska ordet döv användas när det är döva som avses. Ytterligare information: Helena Fremnell Ståhl, hfs@sdrf.se, 070-215 46 33.