Allt mer öl säljs i gränshandeln

Vet inte om ni såg den här artikeln i Svenska Dagbladet som Tidningarnas Telegrambyrå skrev i slutet av juli? Nu har vi fått nya siffror för gränshandeln för just juli, som visar att försäljningen ökat med 3,9 procent, och på hela året hittills 0,9 procent. Det är väldigt mycket, inte minst med hänsyn till att försäljningen här hemma i Sverige ökat med runt tio procent i juli. Hittills i år har de svenska bryggerierna exporterat 28,8 miljoner liter öl till gränshandeln i Burg.

Så här skrev TT:

Allt mer öl säljs i gränshandeln

Trelleborg (TT)

Ölflak lastas som aldrig förr på färjor och i gränsbutiker i Tyskland. Den svenska ölförsäljningen i tyska gränshandeln ökade med närmare 50 procent mellan 2007 och 2012.

- Jag handlar bara på Systembolaget i undantagsfall, säger Bertil Grönberg i Malmö.

En medelålders man rullar ut två fyllda kärror från en buss vid färjeterminalen i Trelleborg. Han har varit på en dagsutflykt i Sassnitz.

- Jag dricker inte själv, utan köper till vänskapskretsen så vi kan hålla trevliga grillfester. Jag tar färjan en gång i veckan, säger Peter som inte vill framträda med sitt efternamn.

Mest svenskar

I fjol exporterade svenska bryggerier 45 miljoner liter öl till gränsbutiker i Burg i norra Tyskland. Mängden kan jämföras med 30 miljoner liter 2007. Och då är inte ens exporten till Sassnitz och Rostock medräknad.

- Exporten till Tyskland fortsätter att öka, och vi räknar med att minst det dubbla förs tillbaka till Sverige igen. 99,9 procent av den svenska öl som säljs i Tyskland köps av svenskar, säger Cecilia Giertta, vd för branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Men svenskar handlar betydligt mer öl än så i Tyskland.

- Klart jag köper svenskt ibland, men det blir mest Carlsbergs svarta guld. Lockpriserna styr ju rätt mycket, säger Bertil Grönberg som handlar vid gränsen så fort han har vägen förbi.

- Några gånger per år blir det.

Missvisande statistik

Försäljningen av starköl på Systembolaget uppgick till 227,6 miljoner liter i fjol. Svenskt öl motsvarande en femtedel av vad som säljs på Systembolaget i hela Sverige säljs alltså i tyska Burg.

Även Stena Line, som driver färjelinjer till flera länder kring Östersjön, märker av ett ökande sug efter billig alkohol. Rederiet har sett en årlig försäljningsökning på tio procent på sina färjor under de senaste tre åren.

- Störst är ökningen på öl och vin, medan spritförsäljningen har legat relativt konstant, säger Carl Mårtensson, informationsansvarig hos Stena Line.

Men införseln av alkohol till Sverige minskar, enligt försäljningsstatistik som tas fram av Sorad. Cecilia Giertta ser stora brister i statistiken.

- Bryggerierna tror inte ett dugg på den officiella statistiken, säger hon och uppmanar regeringen att få fram rättvisande siffror eftersom detta påverkar bilden av alkoholkonsumtionens utveckling i landet.

Amanda Billner/TT John Alexander Sahlin/TT