Priskrig kan öka gränshandeln

Priskrig kan öka gränshandeln

Det tog inte många dagar innan butikerna vid gränshandeln i Tyskland vaknade till liv och hotade med priskrig om danska staten bestämmer sig för att sänka sin alkohol- och sockerskatt. Bara genom den snabba reaktionen förstår man hur oerhört viktig handelsplatserna vid den tyska gränsen anser att både danska och svenska konsumenter är. Annars hade reaktionen uteblivit.

För den som ännu inte förstått storleken på handelsplatserna är det bara att ta bilen eller bussen ner och göra ett studiebesök. Den som tror att gränshandeln betyder några påsar vin är cirka 15 år efter sin tid.

Och den som tror att det går att stänga in ett folk innanför landets gränser i någon form av lojalitet med den inhemska politiken, är nog mer än lovligt naiv. Vi är med i EU, priserna på bland annat alkohol och läsk skiljer sig oerhört mycket mellan länderna och rörligheten är fri. Sådan är verkligheten idag.