En öl med Magdalena tack!

En öl med Magdalena tack!

Vilken känd svensk skulle du vilja ta en öl med i sommar? Svaret är: Magdalena Andersson. Det är första gången som en kvinna, tillika statsminister, toppar listan. På plats två och tre hittar vi två andra tungviktare i form av H.M. Konungen och Leif GW Persson. Det är fjärde året i rad som Sveriges Bryggerier genomför undersökningen tillsammans med Novus.

Undersökningen visar också att 71 % av svenskarna tycker att svensk öl håller bra kvalitet. En av fem (21 %) dricker dessutom öl en till flera gånger i veckan. Finns det några orosmoln då? Ja, på förslaget om att höja alkoholskatten i början av 2023 svarar en majoritet, 56 %, att de tror att en skattehöjning kommer att leda till ökad smuggling av öl. Skattehöjningen har Magdalena Andersson kommenterat för Expressen där hon påpekar att syftet bland annat är att finansiera det militära försvaret och att ”… man gör en god gärning med att ta en öl på fredagen”. Skattehöjningen är säkert en av flera frågor som skulle diskuteras över den där ölen tillsammans med statsministern.

–Jag skulle gärna ta en öl med statsminister Andersson, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier. Vi skulle prata om bryggerinäringens framtid, om hur vi kan bidra till fler arbetstillfällen och vilket ansvar bryggerinäringen tar för miljö och hälsa. Dessutom skulle jag utmana henne att prova en öl hon aldrig någonsin smakat, avslutar Anna-Karin Fondberg.

Om du är intresserad av öl så kommer här ett sommartips: Ölets Dag onsdagen den 20 juli. Då öppnar bryggerier och krogar upp för alla som är nyfikna på att lära sig mer om ölhantverket. Det blir provsmakningar, bryggerivisningar, föredrag och mycket mer. Du kan se vad som är aktuellt där just du befinner genom att besöka bryggerikartan på www.nyfikenol.se. Ölets Dag är instiftad av Sveriges Bryggerier och sker alltid tredje onsdagen i juli.

Vilken känd svensk skulle du helst vilja ta en öl med?

Magdalena Andersson

Peter Stormare

Zlatan Ibrahimovic

Mikael Persbrandt

*Frågan ställdes som en öppen fråga och löd: ”Vilken känd svensk skulle du helst vilja ta en öl med i sommar?”

Om undersökningen:
    Undersökningen genomfördes 1–8 juni 2022 av Novus på uppdrag av Sveriges Bryggerier. Antalet genomförda intervjuer: 1030. Målgruppen är den svenska allmänheten 18–79 år. Deltagarfrekvensen är 56 %. Det är en jämn fördelning mellan kvinnor och män som svarat.