Ölförsäljningen fortsatte slå rekord - cidern något tillbaka

De svenska bryggeriernas försäljningssiffror till gränshandeln i Tyskland för 2010 är nu klara och visar på fortsatt uppgång för ölet och fortsatt stark försäljning för cidern.

Totalt ökade ölförsäljningen med 13,3 procent år 2010, med en total volym på dryga 42,9 miljoner liter öl, vilket är en tredjedel av vad Systembolaget säljer av svensk öl under ett år. De senaste tre åren har den svenska ölförsäljningen vid gränshandeln ökat med totalt 41,2 procent och då har vi också en period bakom oss då den svenska kronan varit mycket svag.

Den svenska ciderförsäljningen har gått starkt, från att 2007 legat på drygt 3,6 miljoner liter är den nu uppe i 9,6 miljoner liter för 2010 vilket är en tillbakagång jämfört med fjolåret med 15,3 procent men en total uppgång på de senaste tre åren med 162,2 procent.

- Att priset spelar en avgörande roll när vi handlar vid gränshandeln är en självklarhet som inte behöver upprepas, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.  Att den handeln är för viktig för de svenska bryggerierna att avstå ifrån är också uppenbar.

- Däremot är det sorgligt att det i sin tur leder till minskad kontroll av försäljningen här hemma och också till minskade skatteinkomster. Att regeringen i det läget ”lovar” ökade alkoholskatter förefaller vara ganska ogenomtänkt; att svenskarna skulle avstå från att handla i gränshandeln när priserna blir ännu högre här hemma är osannolikt.

Sveriges Bryggeriers medlemmars export (i liter) till den tyska gränshandeln:
.           Öl                Cider
2010  42 961 547    9 650 623
2009  37 910 954  11 395 392
2008  36 788 684    7 157 583
2007  30 417 706    3 680 397

För ev mer information var vänlig ring
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 070 593 64 08, eller 08 762 65 50

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.