Rekordförsäljning i sommarvärmen

Juli och augusti visar på fortsatt stark försäljning för de svenska bryggerierna. Både öl och läsk såldes i rekordvolymer. Den försiktiga uppgången för mineral- och källvatten som vi sett tidigare under året förstärktes och försäljningen under sommaren har varit bra.

- Det är i detalj- och servicehandeln vi ser den största ökningen. Förklaringen till det ligger delvis i att mineral- och källvatten på flaska och burk är en sak man tar med sig, antingen när man tränar eller som under sommaren; man packar en matsäck för stranden. Många familjer är också på sina sommarställen och då vågar man kanske inte riktigt lita på det vattnets kvalitet.

- Vi ser inte samma ökning på hotell- och restaurangsidan. Sannolikt beror det på att många gäster inte får veta att det vatten man betalar för i karaffer är vanligt kolsyrat kranvatten och inte det ofta nyttigare mineral- eller källvattnet på flaska. Jag hoppas förstås på en förbättring även här, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier

På läsksidan var sommaren stark försäljningsmässigt. I juli såldes totalt 64 238 tusen liter läsk, jämfört med 54 655 tusen liter i juli i fjol. För augusti var siffrorna 49 704 tusen liter mot 47 818 tusen liter samma månad i fjol. Runt en femtedel av läsken som säljs är light-produkter.

På ölsidan ökade försäljningen under sommaren både i landet och i gränshandeln, gränshandelssiffrorna redovisas inte här. Juli och augusti var starka månader för samtliga kategorier av öl, dels den som säljs på Systembolaget; stark starköl (>6 volymprocent) svagare starköl (4,51-5,99 volymprocent) samt mellanöl (3,51 -4,50 volymprocent) och den som säljs i detalj- och servicehandeln, folköl.

Så här ser siffrorna som visar försäljningen av svenska produkter sålda på den svenska marknaden ut för juli och augusti (föregående års siffra inom parentes):

Totalt öl klass 3 i tusen liter
: 36 005 (32 353)
: 26 207 (24 078)

Stark starköl (>6 volymprocent) i tusen liter
3 175 (2 910)
2 634 (2 439)

Starköl (4,51-5,99 volymprocent) i tusen liter
30 288 (27 242)
21 773 (19 999)

Mellanöl 3,51-4,50 volymprocent) i tusen liter:
2 542 (2 201)
1 801 (1 640)

Folköl (2,81-3,50 volymprocent) i tusen liter
10 486 (9 972)
8 775 (8 259)

Folköl 2,26-2,80 volymprocent i tusen liter
4 899 ( 4 719)
4 073 (4 047)

Kolsyrat vatten i tusen liter
23 956 (21 204)
18 451 (17 612)

Varav smaksatt, i tusen liter
12 927 (11 820)
9 981 (9 875)

För ev kommentarer var vänlig kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.