Volvo CE:s stora 30-tons nätanslutna grävmaskin ingick i Electric Worksite-testerna. Foto: NCC, Joakim Kröger

Studie visar att elektrifierade byggarbetsplatser är möjliga med många vinster för samhället

Eldrivna maskiner gör ett lika bra jobb som dieselmaskiner – utan avgaser och med bättre arbetsmiljö – och förutsättningar att ta steget till elektrifierade byggarbetsplatser och utsläppsfria entreprenader finns på plats. Det bekräftar en flerårsstudie genomförd av samverkansprojektet Electric Worksite som kartlagt infrastrukturbehoven kring eldrivna anläggningsmaskiner genom tester vid ett flertal verkliga arbetsplatser runt om i Göteborg.

Samhällen idag står inför en stor omställning mot en mer hållbar stadsutveckling där skiftet till fossilfritt byggande har hög prioritet för att nå nationella och globala mål kring klimat, miljö och luftkvalitet. Elektrifieringen av anläggningssektorn kan bidra till en väsentlig minskning av växthusgasutsläpp, buller och andra skadliga utsläpp och har därför en central roll i ett hållbart samhällsbyggande.

Med ökade krav på utsläppsfria entreprenader och ett växande utbud av elektriska arbetsmaskiner på marknaden har behovet av samarbete ökat mellan aktörer i värdekedjan för att säkerställa en fungerande infrastruktur i omställningen. Det ställer till exempel nya och ökade krav på energiförsörjning och elsystem.

Samverkan och kunskap möjliggör framsteg

Inom projektet Electric Worksite har därför flera tunga aktörer gått samman för att skapa en större helhetsbild av möjligheter och behov vid användning av eldrivna arbetsmaskiner vid byggarbetsplatser i stadsmiljöer. Projektet, som nyligen presenterat sina slutresultat, har haft ett tydligt fokus på systemperspektivet där arbetsmaskiner, energilager och laddinfrastruktur testats i olika urbana miljöer för att tydliggöra behov av förändringar i tekniska och organisatoriska kringliggande system.

Testerna har utförts med hjul- och bandgrävare, hjullastare och lastbärare inom vikterna 3,5-30 ton – och såväl batteridrivna som kabelanslutna maskiner har använts. De har utförts vid verkliga byggarbetsplatser i olika stadsmiljöer. I sin rapport konstaterar projektgruppen att samtliga tester varit framgångsrika och listar några huvudsakliga lärdomar:

• Elektriska anläggningsmaskiner kan utföra samma arbete som fossildrivna i urbana byggprojekt
  • Personal i och omkring elektriska maskiner upplever flera positiva effekter i hanteringen av maskiner och arbetsmiljön
  • Framgången för elektrifiering bygger på, i likhet med byggprojekt i allmänhet, framförhållning, planering och flexibilitet
  • Elförsörjning av maskinerna skapar vissa nya förutsättningar och är lösbart beroende på maskintyp och ansluten bygg-el – som elskåp, mobil laddstation, kabelansluten maskin och potentiellt energilager

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är en av initiativtagarna och har spelat en nyckelroll genom att projektleda testerna och bidra med eldrivna maskiner i olika storlekar och modeller, samt tekniska lösningar för laddning som mobila energilager och kabelhanteringssystem.

Bobbie Frank, forskningsledare på Volvo CE, med den nätanslutna grävmaskinen från Volvo CE. Foto: Electric Worksite

– Eldrivna maskiner finns redan på marknaden idag och projektet visade att när alla aktörer i värdekedjan kring en byggarbetsplats samverkar, såväl från det offentliga som från näringslivet, så löser vi infrastrukturen omkring. I alla tester, oavsett applikation och plats, så utförde maskinerna arbetet minst lika bra som motsvarande modeller med förbränningsmotor, fast utan skadliga avgaser och störande buller, säger Bobbie Frank, forskningsledare på Volvo CE.

Krav på utsläppsfria entreprenader driver utvecklingen

Kommuner och regioner spelar en viktig roll för att möjliggöra och driva på omställningen, exempelvis genom kravställning på emissionsfria fordon och maskiner i upphandlingar av byggarbeten och tydliga mål för stadsmiljön för alla samhällsaktörer att jobba mot. För Göteborg Stad har det varit betydelsefullt att vara med och de ser många fördelar med att driva på elektrifieringsarbetet inom bygg- och anläggningssektorn.

– Eftersom Göteborgs Stad är en stor upphandlare av bygg- och anläggningsentreprenader kan och vill vi vara med och leda omställningen mot en utsläppsfri bransch. Vi ser också många andra fördelar för både för omgivning och arbetsmiljön, som minskat buller och förbättrad luftkvalitet, säger Peter Lindgren verksamhetsutvecklare Elektrifierade transporter, Göteborgs Stads stadmiljöförvaltning.

För byggentreprenören NCC har Electric Worksite inneburit att tillsammans med andra aktörer i värdekedjan utvärdera möjligheter och utmaningar med elektrifiering.

Pernilla Löfås, hållbarhetschef på NCC Infrastructure.

– Vi kan ännu en gång konstatera att den viktigaste slutsatsen är att vi behöver komma in tidigt i projektet för att kunna planera för elektrifiering - eftersom möjligheterna att påverka utsläppen är som störst i planeringsskedet. För att skala upp användandet av elektriska arbetsmaskiner och -fordon behövs dessutom ökad kompetens i hela kedjan, att beställare efterfrågar elektrifierade maskiner och att de ställer krav som driver utvecklingen framåt, säger Pernilla Löfås, hållbarhetschef, NCC Infrastructure.

Läs slutrapporten på Energimyndighetens hemsida: Electric Worksite II slutrapport

Den elektriska kompakthjullastaren L25 Electric i arbete på Drottningtorget i centrala Göteborg. Foto: Electric Worksite