Nytt EU-direktiv får stora följder för alla villaägare

EU-kommissionen, Ministerrådet och EU-parlamentet ingick i förra veckan ett politiskt avtal om direktivet för byggnaders totala prestanda, EPBD (Energy Performance of Buildings Directive). Avtalet är en framgång för det svenska ordförandeskapet som har lett förhandlingarna.

– Det här är ett stort steg i rätt riktning i arbetet att förvandla byggnader från energislukare till klimaträddare, säger Ulf Frisk, vd i Swedisol, mineralullsproducenternas branschorganisation.

Revideringen av EPBD ligger i linje med de slutsatser professor Arne Elmroth lade fram i en debattartikel i Dagens industri den 16/11: energianvändningen i befintliga byggnader måste halveras till 2050. Arne Elmroth har, liksom EU, även konstaterat att nya byggnader måste bli extremt energieffektiva, nära passivhusstandard.

– Nu får vi hoppas att Sverige ser till att införa nya regler i enlighet med EPBD och att de verkligen efterlevs. Det är ett måste om vi ska nå de klimatmål som är satta av riksdagen, konstaterar Ulf Frisk.

Minimistorlek vid renovering borta

Den viktigaste förbättringen i nya EPBD är att det inte längre finns någon minimistorlek på en byggnad för att direktivets krav på energiprestanda ska gälla vid renovering. Tidigare låg gränsen på 1 000 kvadratmeter, vilket gjorde att 70 procent av byggnadsbeståndet inte omfattades av EPBD.

– Det här kommer få stor och omvälvande betydelse, inte minst för alla villaägare. Enligt det nya EU-direktivet måste alla medlemsländer nu införa regler som alla som renoverar sitt hus måste följa. Vi i Swedisol har länge pläderat för byggregler vid all omfattande renovering, och nu är vi äntligen på väg, förklarar Ulf Frisk.

– Här finns också en överenskommelse där man har definierat en standard, ”Nearly Zero Energy Buildings”, som alla nya byggnader ska uppfylla 2020, med offentliga byggnader som goda exempel redan från 2018. Det är ett stort erkännande av den betydelse som våra hem och byggnader har i att minska vår användning av energi.

Energianvändningen kan halveras

Byggnader står för 40 procent av Europas totala energianvändning. I skenet av detta var det helt nödvändigt att lyckas med revideringen av EPBD utifrån en hög ambitionsnivå. Tidigare EPBD mötte inte upp till de krav som ställs för att byggnadssektorn ska klara framtidens både ekonomiska och miljömässiga utmaningar.

Faktum är att energianvändningen kan halveras i befintliga byggnader, genom åtgärder som Arne Elmroth beskrev i sin debattartikel i Dagens industri:

* kraftiga förbättringar av byggnadens golv-, vägg- och takisolering, fönster och dörrar.

* bra ventilationssystem med värmeåtervinning.

* anpassa värme-, styr- och reglersystem till husets lägre värmebehov.

* först därefter väljs lämpliga miljövänliga energikällor.

Stora besparingar och nya jobb

En studie av den oberoende internationella konsultfirman Ecofys från 2006 visar att den typ av revidering av EPBD som nu skett kommer att leda till besparingar i EU på 270 miljarder euro per år, räknat på ett oljepris på 70 dollar per fat.

– Enligt Ecofys studie kan vi nu minska koldioxidutsläppen med 460 miljoner ton per år och samtidigt skapa 530 000 nya jobb i EU.

Nu återstår mycket hårt arbete i att införa och se till att direktivet efterlevs i alla medlemsstater.

– Det här ger skäl till lite optimism i den allmänt negativa atmosfär som omgärdar förberedelserna av FN:s klimatmöte i Köpenhamn, COP 15. Vi är övertygade om att överenskommelsen om nya EPBD bekräftar Europas position och ledarskap inom energieffektiva byggnader och att det kommer tjäna som ett gott exempel för alla intressenter som är engagerade i diskussionerna på COP 15, säger Ulf Frisk.

Fakta, energieffektivisering i byggnader

1. Energianvändningen

* Idag går mer än 40 procent av energianvändningen i Europa till byggnader: mer än vad som används i såväl transportsektorn som i industrin.

* Åtgärder som tilläggsisolering i väggar och tak kan minska energianvändningen till hälften. Detta skulle minska energianvändningen i EU med 20 procent och spara motsvarande 3,3 miljoner fat olja per dag.

2. Kostnadsbesparingar

* En samordnad insats för att minska energianvändningen i byggnader inom EU 25, skulle spara cirka 270 miljarder euro per år. Detta är beräknat på ett oljepris på 70 dollar per fat. Den 22 maj 2008 nådde oljepriset rekordnivån 135 dollar per fat, alltså nästan dubbelt så högt.

3. Miljöfördelar

* Den största miljöfördelen av att energieffektivisera byggnader är minskade utsläpp av koldioxid.

* Tekniskt är det möjligt att minska utsläppen från byggnader i EU med 460 miljoner ton per år, vilket är mer än EU har förbundit sig till i Kyotoavtalet.

* Om en samordnad insats för att minska energianvändningen i byggnader i EU startade idag, skulle utsläppen av koldioxid minska med 83 miljoner per ton 2010. Den siffran skulle öka till 144 ton per år 2015. Den tekniska potentialen, 460 miljoner ton per år, når vi i så fall 2032.

4. Nya jobb

* Att förbättra energieffektiviteten i byggnader kräver stora insatser i att renovera befintliga hus, vilket leder till många nya jobb.

* Vår bedömning är att upp till 530 000 nya jobb kan skapas inom EU 25.

* Dessa jobb skulle bestå över hela renoveringsperioden, det vill säga i 30 år.

Mer information om energieffektiva byggnader:

Ulf Frisk, Swedisol, tel 0706-758525.

Arne Elmroth, professor emeritus Lunds Tekniska Högskola, tel 0706-784560.

Du kan också besöka www.swedisol.se samt www.eurima.org.