SwedSec återkallar licens för aktiehandlare

SwedSec återkallar licens för aktiehandlare

En SwedSec-licensierad aktiehandlare har i tjänsten accepterat ett erbjudande av en utländsk handlare om att få fem biljetter till ett särskilt evenemang utomlands. Biljetterna skulle användas privat. Aktiehandlaren, som varit pådrivande för att få biljetterna, har även framfört att det skulle vara bra för framtida affärer om den utländske handlaren ordnade biljetterna.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att aktiehandlaren brutit mot interna riktlinjer på ett allvarligt sätt och anser att agerandet gränsar till vad som skulle vara straffbart som mutbrott.

Disciplinnämnden anser att det är ofrånkomligt att licensen återkallas men återkallelsen görs tillfällig.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 184 företag är anslutna till SwedSec och drygt 23 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på finansmarknaden. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se