SwedSec återkallar privatrådgivares licens

Privatrådgivaren har blivit dömd för bland annat grovt bedrägeri och urkundsförfalskning.

Privatrådgivaren har bland annat förfalskat en kunds namnteckning och tagit pengar från kunders konton. Hon har dömts för grovt bedrägeri, trolöshet mot huvudman, urkundsförfalskning och grovt osant intygande. Brotten har skett i arbetet och det har varit höga belopp.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att privatrådgivarens agerande innebär att hon allvarligt har missbrukat sin förtroendeställning i företaget, vilket gör henne olämplig som licenshavare. Disciplinnämnden återkallar därför hennes licens.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 190 företag är anslutna till SwedSec och över 23 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.

Presskontakt Vd 073 96 411 98