SydLog kör alla transporter från våra odlare till våra kunder.

Blogginlägg -

SydGrönts transport och logistikplaneringen -annan viktig del i hållbarhetsarbetet.

Transportplanering är en annan viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Genom vårt dotterbolag SydLog, sköter vi transporterna för våra odlare. Förutom våra egna leveranser mellan odlare, lager och kund transporterar vi också för externa kunders räkning andra dagligvaruprodukter i syfte att optimera logistiken och köra med fulla lastbilar.

SydGrönts odlare finns nära dig, lokaliserade i Skåne, södra Halland och Blekinge. Vår frukt och grönt behöver således inte fraktas lika lång transportväg som importerad frukt och grönt. I Sverige ökade, enligt rapport från Trafikverket, lastbilstrafiken på det svenska vägnätet med knappt tre procent under 2018. Det motsvarar ökade utsläpp av växthusgaser med cirka 120 000 ton. För att nå Sveriges klimatmål om att minska utsläpp av växthusgaser från trafiken med 70 procent behöver utsläppen fortsättningsvis minska med åtta procent per år, varje år, fram till 2030. En sådan minskningstakt saknar historiskt morstycke. Så, varje kilometer räknas.

I och med vår egna logistikorganisation och transport via SydLog tar vi ansvar hela vägen till frukt- och grönt disken i din butik. Vi skapar effektiva rutter, planerar våra leveranser och samverkar med andra så att lastbilar inte kör tomma. På så vis kör vi bara så långt och så ofta som det verkligen behövs.

Logistikplanering, bilar och bilvård

Med transportplanering arbetar vi konsekvent på att optimera med effektivísera vårt flöde och fyllnadsgrad. SydLog har i stort en modern bilpark med 55 bilar, varav 25 av dessa är klassade med Euroklass 6. Vid köp av nya fordon ställer vi bland annat krav på miljövänlighet/euronorm. Vi utbildar våra chaufförer i miljövänlig körning, och har en begränsad maxhastigheten på våra bilar till 83 km per timme för en mer miljövänlig bränsleförbrukning. Det gör en stor skillnad i drivmedelsförbrukning.

Se filmen om SydGrönts transportplanering HÄR!