Fira Nationaldagen på Taverna Brillo med producenter från Kattegatt

Den 6 – 8 juni bjuder Taverna Brillo tillsammans med producenter från Kattegatt in till marknad. Upplev råvaror från Sveriges sydligaste jordmån, havssaltet som satt sin prägel på potatisen, solen som färgat tomaten och det goda humöret som influerat mat- och dryckeshantverk över generationer. Smaka högklassig ost från Skottorps mejeri, köp sparris direkt från Torekov sparris, träffa Höganäs bryggeri som tillverkar lokalproducerat öl och XO Wine and Spirits som tillverkar äppelbrandy av enbart skånska äpplen. I matsalen gästspelar Görgen Jönsson från  Restaurang Sand.

Lakritsfabriken kommer att finnas på plats och med inspiration av detta kom Pelle Sturén på idén om en lakritsdessert. En dessert han hoppas att Taverna Brillo fortsätter att erbjuda även efter marknadshelgen. Det blir en dröm för lakritsälskaren med salt- och sötlakrits i maräng, glass, grädde och karamellsås.

Marknaden är öppen fredag 15.00-19.00, lördag 11.00-19.00 och söndag 11.00-15.00.

Adress: Humlegårdsgtan 19 /Sturegatan 6, Stockholm

Om deltagande producenter:

Potatisbonden Anders Hugosson tar med sig tre sorters potatis och Torekov Sparris kommer med grön sparris.

Bissa G Segerson, med kärlek till det traditionella, skapar keramik för vardagsbruk. Botanisera bland skålar, fat och kannor som lockar till användning.

Bjärefågel är Sveriges enda fågelproducent som får märka sina varor med Svenskt Sigill. Företaget ägs och startades av bröderna Ingemarsson som började med fågeluppfödning som hobbyprojekt. Sporrade av växande efterfrågan åkte de till Frankrike för att lära sig allt om kycklinguppfödning och åkte sedan hem för att ta fram Sveriges godaste kyckling. Kycklingar som har det bra, smakar bra!

Henningsson sylt gör grönsaksinläggningar, kalla såser och sylt.

Höganäs bryggeri står för kvalitet, hantverk och passion. Lägg till det jordnära och ekologiska, det genuina och det moderna. Höganäs bryggeri tillverkar lokalproducerat öl av finaste kvalitet. I den mån det går används lokala råvaror. Vattnet som används vid ölbryggningen kommer från egen brunn.

Lakritsfabriken tillverkar svensk premiumlakrits och Sveriges första glutenfria Premiumlakrits tillverkad utan gelatin och med rismjöl istället för vetemjöl. Endast det bästa är gott nog för den lakrits som de tillverkar och naturliga ingredienser används i så stor utsträckning som möjligt.

Per i Vikens historia började redan 1926 då Pers mamma öppnade en kött- och mjölkaffär med egen tillverkning i liten skala i det idylliska gamla fiskeläget Viken i Skåne. De gamla recepten lever fortfarande kvar och är grunden i verksamheten – spickeskinka, sylta, leverpastej, enewurst och blodkorv.

Restaurang Sand har öppet året runt.Köket har en särskild känsla för smakupplevelsens alla delar och en förkärlek för det lokala och närproducerade som Bjärehalvön är så känt för. Smakfull design, stämningsfulla detaljer och havet utanför fönstret kompletterar smakupplevelserna på Restaurang Sand väl. Köksmästare Görgen Jönsson gästspelar i Taverna Brillos matsal och har inför helgen tagit fram en meny med rätter baserade på lokala producenters utmärkta produkter.

Skottorps mejeri tillverkar högklassig ost och förenar hantverksskicklighet med lokala traditioner och kretsloppstänkande. Mejeriet inryms i ett pampigt stenstall på Skottorps slott (1670) som anses vara ett av de bäst bevarade empireslotten i Sverige.

Ugglatorps grönt är producenten med många idéer och mottot att leverera kvalitet, kunskap och unika varor med spårbarhet från fält och odlare till butik, restaurang och konsument. Ett litet företag med stora visioner, som arbetar aktivt med produktutveckling och framtagning av nya produkter.

Wapnö Gård står för närhet, färskhet och öppenhet. Till Taverna Brillo tar de med sig kött, grönsaker och mejeriprodukter.

Vikentomater drivs av Susanne och Mats Olofsson som startade verksamheten med att odla röda runda tomater. Snart utökades sortimentet med körsbärstomater och gula och orange tomater.
När vi väl hade börjat gick det inte att hejda. Det är något med tomater som gör att man lätt älskar dem. Även personer som tidigare inte funderat så mycket på sin relation till tomater har jag kunnat få helt lyriska genom att bjuda dem på en solmogen smakrik liten tomat, säger Susanne.

ÖSPAB tillverkar gammaldags, kallpressad äppelmust helt utan tillsatser, 100 % äpple. Naturligare kan det inte bli! Musten har Svenskt Sigill.

xo wines & spirits är ett familjeföretag som av skånska äpplen (från ÖSPAB) tillverkar Äppelbrandy, Äppelbrännvin och Pommeau. I utbudet finns även Whiskey av svensk malt. Alla produkter helt utan tillsatser.

Staffan Klingspor finns som tidigare helger på plats i marknaden och bjuder på dragspelsmusik