Läkare Tomas Ehn träffar sin fiktiva patient Jenny Karlsson, distriktssköterska på Norrtälje södra vårdcentral.

​Digitalt besök på vårdcentralen

Att behöva infinna sig i tid på vårdcentralen för att träffa en läkare är inte längre en självklarhet. Du kanske är ute i skogen, i soffan hemma, eller utomlands? Häng med till Norrtälje södra vårdcentral där man just nu testar att träffa patienter digitalt.

Norrtälje södra vårdcentral, som är en del av TioHundra, ingår tillsammans med fyra andra vårdcentraler i Stockholm, i Stockholms läns landstings pilotverksamhet med videoträffar. Det första digitala mötet mellan patient och personal på vårdcentralen ägde rum för ungefär två veckor sedan. Sedan dess har minst fem videoträffar per vecka genomförts, och så kommer det att fortsätta under våren.

Säkra videomöten

Videomötena sker via 1177 Vårdguidens e-tjänster med syftet att vårdpersonal och invånare ska få möjlighet att genomföra videomöten på ett säkert sätt. I pilotskedet samlar vårdcentralen in användarnas erfarenheter och nyttor och utvärderar den tekniska anslutningen.

– När pilottiden är över hoppas vi att det ska falla väl ut så att vi kan erbjuda möjligheten till fler, säger Lena Gardell, enhetschef på Norrtälje södra vårdcentral.

Dator eller app

Vid ett videomöte kopplar vårdpersonalen upp sig via dator. Patienten kopplar upp sig via dator, eller app i mobil eller på surfplatta. Hittills är de tre läkare, två distriktssköterskor och två psykologer på vårdcentralen som testat videomöten under ett par veckor positivt inställda.

– Vi är nyfikna och gillar att prova nya saker! Det känns viktigt att kunna erbjuda seriösa, digitala träffar, säger Thomas Ehn, läkare, Lovisa Jäderlund Hagstedt, läkare, och distriktssköterska Jenny Karlsson. Patienterna kommer inom kort kräva att de ska kunna boka digitala träffar istället för fysiska, menar de.

Smidigt på distans

En fördel med videomötena är att man inte behöver infinna sig på vårdcentralen.

– Jag hade bokat ett videomöte med en kund. Hon glömde tiden, så när jag ringde upp var hon i bilen på väg till Stockholm. Men var man befinner sig fysiskt är oftast inte ett hinder. Hon parkerade och vi kunde genomföra vårt samtal, säger Tomas Ehn och fortsätter:

– En annan patient befinner sig utomlands. Vi skulle behöva ses den här veckan, för nästa vecka är jag på semester. Eftersom vi inte kan träffas fysiskt har vi bokat in ett videomöte. Det känns jättebra att slippa skjuta på vårt samtal tills han är tillbaks i Sverige och jag är tillbaks efter min semester.

Vad är skillnaden mellan ett telefonmöte och ett videomöte?

– Jag tycker att samtalet blir mer fokuserat på ett videomöte, säger läkare Lovisa Jäderlund Hagstedt. Det är också lättare att tyda om patienten förstår det man säger, eller om patienten med sitt kroppsspråk signalerar annat som kan vara av vikt för samtalet.

Fakta/Vilka patienter deltar?

Videomöten gäller ej nybesök och barn. I övrigt gäller:

+Kurator/Psykolog: Stödsamtal, återkommande kunder, avstämning KBT, pågående kontakt.

+Läkare: Uppföljning, 24-bt och spirometri, uppföljning efter undersökning, läkemedelsuppföljning, förlängning av sjukskrivning vid långtidssjukskrivning.

+Sjuksköterska: Uppföljning kring livsstil, vikt och rökning.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.