Jämställdhet i infrastrukturplaneringen

Trivector Traffic har undersökt hur jämställdheten beaktats och tillämpats vid framtagandet av transportsektorns investeringsplaner för de kommande tio åren. Resultaten visar en genomgående mansdominans utom i grupper som arbetat med miljöaspekterna. Dessutom framkommer det att mansdominansen är påtaglig i berörda intressegrupper.

I intervjuer med inblandade står det klart att det saknas kunskap om hur jämställdhetsmålet ska tolkas och vad det innebär – trots att både Banverket och Vägverket haft breda utbildningar om jämställdhet. I studien kan man dra två viktiga slutsatser: För det första bör kompetensen utvecklas för dem som ska arbeta med åtgärdsplaneringen. För det andra bör fokus flyttas; från en planering som ska svara mot olika transportbehov, till att ge kvinnor och män samma makt att välja hur man vill transportera sig.

- Ett bra sätt att öka jämställdheten är att öka valfriheten genom att minska skillnaden i bekvämlighet och attraktivitet mellan olika färdsätt, säger Lena Smidfelt Rosqvist som också är ordförande i Nätverket för kvinnor i transportpolitiken.

Vid Transportforum den 13 januari, session 59, berättar Trivector Traffic mera om resultaten
från projektet.

För ytterligare information v v kontakta:
Lena Smidfelt Rosqvist
Trivector Traffic
E-post: lena.smidfelt@trivector.se

• Undersökningar

Trivector är ett konsult- och utvecklingsföretag inom teknik, kommunikation och verksamhetsutveckling. Bolaget har ca 70 anställda varav cirka hälften arbetar med trafik – med ett tydligt fokus på hållbarhet. Mer än en tredjedel av omsättningen ligger på forskningsprojekt – som ofta genomförs i samverkan med forskare på universitet i Sverige och Europa. Trivector har sitt huvudkontor i Lund, kontor i Stockholm, och i april även i Göteborg.

För mer information besök: www.trivector.se