Malmö är bäst i Sverige på hållbara transporter

Malmö är den stad i Sverige som är bäst på hållbara transporter enligt Trivectors kommunrankning SHIFT2015. Malmö har en tydlig trafikstrategi med mål om att minska biltrafiken per capita, förutsättningarna för cykel- och kollektivtrafik är mycket bra och de är också en av få som har tagit fram ett särskilt program för att hantera godstrafiken. Trivector har särskilt valt att premiera Malmö för deras imponerande cykelsatsningar såsom cykelparkeringarna vid stationerna och ständiga infrastrukturförbättringar med syfte att prioritera cykel, den banbrytande kampanjen ”Inga löjliga bilresor” som kopierats av flera kommuner och uppstarten av SAMCITY- ett pilotprojekt för samlastning för såväl kommunala som privata mottagare.

- Tack så mycket! Det är välförtjänt måste jag säga. Vi har satt fokus på barnen. Satsningen på 40 km i timmen föll väl ut och cykelsatsningen är jätteviktig för oss, sa Milan Obradovic, kommunalråd med ansvar för trafik när han idag fick ta emot Malmö kommuns pris SHIFT2015.

Umeå får hedersomnämnande

Samtidigt får Umeå ett hedersomnämnande för en unik satsning på att införa snabbladdningsbara fullelektriska bussar i kollektivtrafiken på stomlinjerna, samt för engagerat och framgångsrikt arbete med informations- och påverkansinsatser inom Umeå Be Green.

- Fantastiskt roligt att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas. Vi vill gärna dela med oss för att inspirera andra, men också för att nätverka, sa Jonas Jonsson, Stadsdirektör, Umeå kommun när han mottog Umeå kommuns hedersomnämnande.

Europeiskt verktyg grund för kommunrankning

Tillsammans med partners inom EU har Trivector tagit fram EcoMobility SHIFT, ett verktyg för att mäta hållbara transporter i städer. Baserat på detta verktyg har Trivector tagit fram ett kommunrankningssystem som bygger på en del av de indikatorer som ingår där.

Kommunrankningen SHIFT2015 bygger på enkätsvar från kommunerna, nationella resvaneundersökningen, Boverkets miljömålsenkät, data om trafikolyckor, och siffor från Energieffektiviseringsstödet. I år har även städernas förmåga att hantera godstransporter granskats.

Förra året vann Lund SHIFT2014 och Göteborg prisades för innovativa åtgärder.

Bäst i Sverige på hållbara transporter 2015, tio i topp:

1. Malmö, 202 p
  2. Lund, 196 p