Nya och gamla investerare i Turnpike. Shervin Razani, Johan Dennelind/Humbelin, Gerda Mazi Larsson/Curitas Ventures, Tomat Franzén, Peter Carlsson

Nya investerare välkomnas i kraftigt övertecknad nyemission

Turnpike tar in 28 MSEK i en ny kapitalrunda som stänger på tisdagen. Intresset har varit mycket stort och rundan är mer än 100% övertecknad. Den initiala planen var att ta in 12,5 MSEK, men när rätt investerare stod på kö för att få vara med tog styrelsen beslut att utöka rundan.

"I ljuset av en segdragen pandemi, krig i Europa och skakiga finansmarknader är jag är ödmjukt stolt över det stora intresset och ser det som ett tydligt kvitto på att vi är framtiden på spåret. De nya pengarna ger oss muskler att skala upp verksamheten och expandera internationellt i enlighet med vår önskade plan" säger Carl Norberg, grundare av Turnpike.

Hittills har bolaget tagit in ca 130 MSEK och en rad namnkunniga personer finns på ägarlistan, däribland Peter Carlsson, Jan Carlzon, Michael Wolf, Svante Elfving. Flera nya investerare har nu adderats såsom Shervin Razani, Tomas Franzén, Johan Dennelind.

Shervin Razani, med många strängar på sin lyra; Ägare/VD på Jurek, Årets Mångfaldschef, Hotellmagnat, Affärsängel och Drake i SVTs Draknästet, berättar

"Jag tittar på 100 intressanta bolag per kvartal och väljer ett som jag investerar i. Mycket ska stämma för att jag ska välja att gå in. Viktigast är teamet, produkten, ekonomiska potentialen på marknaden och timingen. Allt måste vara 100%igt och Turnpike tickar alla viktiga boxar för mig", säger Shervin Razani

Investerare Shervin Razani och Turnpikes medgrundare Carl Norberg

Med Turnpikes system kopplar man enkelt upp personalen med smarta klockor för att optimera arbetsflödena och servicen inom retail och hospitality. Med ett uppkopplat schema och meddelanden som skickas i realtid till rätt persons handled, vet alla hela tiden vad de ska göra och hur de ska prioritera.  Effektiviteten och kundfokuset går snabbt upp, därmed även lönsamheten.

"Personal är ofta butikens största tillgångs- och kostnadspost och därför kan även små effektiviseringar och förbättringar göra stor skillnad. Personalen som möter kund kan bidra både till förbättrad upplevelse, merförsäljning och på sikt starkare lojalitet. Det är deras ögon och öron som vi vill förstärka med vår tech. Bra för personalen, bra för kunderna, bra för sista raden", säger Jonas Borglin VD på Turnpike

Turnpike växer nu med flera nya uppkopplade butiker i veckan, både i Sverige och utomlands och finns nu på fyra marknader inklusive Tyskland och UK. Bolaget har fått stort fäste inom dagligvaruhandeln som boomat under pandemin. Willys är en av kedjorna som är mest uppkopplad och Turnpike finns nu i butiker från Luleå i norr till Ystad i söder. Lösningen syns även i progressiva butiker inom Coop (se case video här) och ICA. Sedan i januari är Turnpike live i ett antal butiker inom H&M-gruppen och i veckan är det premiär för första Åhléns-varuhusen.

"Jag tycker om när jag ser digital innovation och transformation som gör att människor blir bättre på sina jobb i kombination med tydlig och snabb ROI för företaget. Turnpikes lösning hjälper servicepersonal att förstärka mötet och kundupplevelsen, utan att vara påträngande eller störa. Lösningen skapar stora värden snabbt, säger Shervin Razani

Det primära fokuset är retail, men hospitality med hotellen i spetsen vaknar nu till liv i takt med att pandemin klingar av. Turnpike ser här en stor efterfrågan och ett av de första casen blir nu Petter Stordalens Nordic Choice och Clarion Sign.

Som ägare till ett av Sveriges större hotell NOVI Resorts har Shervin Razani inte bara haft investerarhatten på när han utvärderat Turnpike.

"Som hotellägare strävar jag efter att mina medarbetare ska kunna ge exceptionell kundservice. I det ligger att ge personalen rätt verktyg för effektivare arbete, samtidigt som jag vill få dem att må fantastisk på jobbet. Det är normalt en svår ekvation att få ihop och jag tycker att Turnpike knäckt koden på ett exceptionellt smart, modernt och enkelt sätt" säger Shervin Razani

Turnpike utsågs så sent som i vintras till Årets Svenska Start-up av Microsoft.

"Nu har vi därför siktet inställt på att bli Årets Scale-up istället - såklart med bibehållen Start-up mentalitet. Med världens bästa medarbetare, kunder och nu investerar-kollektiv på plats finns förutsättningarna där. Uppåt. Framåt." säger Carl Norberg

Finansiell rådgivare till bolaget är Scarp Group

Turnpike startade för drygt 5 år sedan i UK av Carl Norberg, Björn Ögren och Peter Carlsson.

Läs även artikeln kring finansieringsrundan på nyhetssiten Breakit.

Topics

Turnpike is a SaaS-company transforming the way retail and hospitality employees work. We enable seamless discreet communication between management and staff that drives real-time customer service and engagement. Our solutions make employees more productive, more empowered, and more motivated. www.turnpikegroup.com

Carl Norberg

Press contact Co-Founder CMO +46760321119

Empower staff to achieve more.

Turnpike builds software that is transforming the way retail employees work. We enable seamless discreet communication between management and staff that drives real-time customer service and engagement.
Our solutions make retail employees more productive, more empowered, and more motivated.

In partnership with Microsoft, Turnpike has already attracted the attention from H&M and IKEA. Founded in Stockholm, Sweden 2016 by Carl Norberg, Björn Ögren and Peter Carlsson.

Turnpike Group
Biblioteksgatan 1