Sveriges Starkaste Employer Brands i Sociala Medier

Universum är stolta att presentera Access Social Rankings, en ranking som visar vilka arbetsgivare som just nu lyckas bäst i sociala medier. Det här är första gången Universum presenterar listan, som jämför vilka Employer Brands som har starkast genomslagskraft på Facebook och Linkedin. Undersökningen är baserad på aktiviteter under fjärde kvartalet av 2017. Se hela rankingen här

De som lyckats bäst i sociala medier under perioden är revisionsbyrån Grant Thornton tätt följt av Teknikkonsultbolaget ÅF på andra plats och Skanska på en tredje plats. Grant Thornton utmärker sig genom att ha en effektiv kommunikation på båda sina plattformar, vilket gjort att de, i mätningen, har noterats för höga poäng på både FaceBook och Linkedin. “I analysen är det tydligt att typen av innehåll de jobbar med går hem hos målgruppen. Grant Thornton jobbar hårt för att visa upp sina interna miljöer och sätter gärna sina anställda i fokus när de kommunicerar, något som kan ses som nyckeln till framgången.” Säger David Carlén, produktchef Access Social, Universum

ÅF tar andraplatsen i rankingen med otroligt liten marginal upp till förstaplatsen. Precis som för Grant Thornton så har ÅF presterat starkt på båda plattformarna. Till skillnad från Grant Thornton så riktar ÅF sina inlägg mer mot aktiviteter och events. Hackatons, föreläsningar och rekryteringstester varvas med testimonials som talar om en rak och öppen rekryteringsprocess.

Skanska, på tredje plats, kommunicerar mer mjuka värden. CSR, flexibilitet och en vänlig arbetsmiljö blandas med insikter från olika projekt som Skanska driver. Skanskas starka Facebook-resultat är största anledningen till varför de tagit sig till topp tre.

Vi ser definitivt en positiv utveckling i hur företag jobbar med sina employer brands i sociala medier, men undersökningen visar med tydlighet att det finns enormt med potential för arbetsgivarna. Första steget måste vara att skapa en tydlig strategi för Employer Brandet. Det är inte samma målgrupp som följer ditt konsumentvarumärke som ditt arbetsgivarvarumärke. Med detta så bör kommunikation och innehåll var olika baserat på målgrupp och i förlängningen kanalen. Vidare rekommenderar vi även att du ska ha en konkret plan för vad ni som arbetsgivarvarumärke vill uppnå på sociala medier, sätta KPIer och följa upp på dem. Det är tydligt när en arbetsgivare anstränger sig i sociala medier.

Claes Peyron, Managing Director Universum kommmenterar undersökningen

Se fullständig ranking här »

Om Access Social Ranking

Undersökningen är genomförd med hjälp av Access Social, Universums analysverktyg av Employer Brands i sociala medier. Verktyget analyserar hur talang interagerar med företagens sociala medie-innehåll och baserat på resultatet från analysen presenteras en ranking. Rankingen är ämnad att släppas varje kvartal.

• Media, kommunikation