Bild på fiskgratängen som görs i samarbete mellan Gårdsfisk och Urban Deli

Fiskgratäng från gård - nytt samarbete mellan Urban Deli och Gårdsfisk

Nu finns Urban Delis Gårdsfiskgratäng i butik. Den serveras också varje dag under lunchen på Urban Delis restauranger de tre kommande veckorna. Urban Delis nya fiskgratäng är gjord på Gårdsclarias*, en klimatcertifierad fisk som är uppfödd hos bönder i Sverige och är grönlistad av WWF.

En rätt i rätt riktning

Axfood som är majoritetsägare har en vision att Urban Deli ska vara en drivande kraft och en hub för framtidens mat. Samarbeten med innovativa bolag som Gårdsfisk är bevis på att framtidens mat också är här och nu.

Att hitta aktörer, bolag eller personer som tror på samma vision som vi är nödvändigt för att kunna skapa framtidens mat. Samarbeten som med Gårdsfisk, som är en växande aktör på fiskmarknaden, är otroligt viktigt för att nå våra mål men också för att vara den bidragande faktorn till att vi alla äter gott och mer hållbart, säger Olivia Secher, Marknadschef Urban Deli

Gårdsfisk är ett svenskt bolag som föder upp fisk i ett integrerat vatten- och jordbrukssystem hos svenska bönder på svenska bondgårdar. De har en växande årsomsättning och målsättningen under 2024 är att föda upp 800 ton grönlistad fisk. Fisk som minimerar fiskenäringens problematik med överfiske, övergödning och obalans i haven.

Miljöproblemen som fiskeindustrin dras med är otaliga och mycket av den fisken som tas upp blir till djurfoder i stället för mat till oss människor. Gårdsfisk är en aktör som bidrar till att göra smartare och mer hållbara val när det kommer till att välja fisk.

Samarbetet med Urban Deli är både kul och viktigt. Våra hav, speciellt de som är nära oss som Östersjön, står inför enorma utmaningar och vi måste tillsammans skapa förutsättningarna för att haven och fisken som bor i haven ska få en chans att uppnå balans. En Gårdsfiskgratäng hos Urban Deli är ett viktigt steg på den resan och vi hoppas naturligtvis på att vi kan göra fler produkter tillsammans i framtiden, säger Andreas Granath, marknadschef Gårdsfisk

*Lat: Clarias gariepinus

Svensk handelsbeteckning: Afrikansk ålmal

Gårdsclarias är född och uppvuxen i Sverige, i naturen lever den i sötvatten i Afrika och Asien och är den sjätte mest konsumerade fisken globalt. Den passar bäst att stekas och ugnsbakas eller grillas och passar perfekt i en fiskgratäng.