Artes firar tio framgångsrika år av teknisk utveckling

För tio år sedan startade Artes, ett nationellt nätverk för forskning om inbyggda system. Den 5 mars firar nätverket sina framgångar med en stor sammankomst i Stockholm där företrädare för forskning, näringsliv och finansiärer reflekterar över vad Artes betytt för den tekniska utvecklingen. Artes startade för tio år sedan genom ett anslag på 95 miljoner kronor från Stiftelsen för strategisk forskning, SSF. Många lyckade forskningsprojekt och produkter har sitt ursprung i nätverket. - Artes har samlat och stärkt forskningen om inbyggda system och därmed bidragit till att Sverige flyttat fram positionerna internationellt. Det har stimulerat hela forskningsområdet, säger Roland Grönroos, forskningssamordnare vid institutionen för informationsteknologi och en i arrangörsgruppen. Ett hundratal doktorander har haft nära kontakt med Artes under kontakter och av dessa har 40 fått sin finansiering från nätverket. Nu avslutas projektet, men nätverket lever vidare som förening, SNART. Under dagen kommer bakgrunden till Artes presenteras av programdirektörerna Hans Hansson och Paul Pettersson, numera Mälardalens högskola. Flera forskare och f d doktorander presenterar sina arbeten inom nätverket och vad forskningen senare lett vidare till. Företag berättar om den nytta de haft av Artes, bl a ABB, Volvo och Saab, och ger sin syn på framtiden. Forskningsstiftelserna presenterar sina framtidsvisioner och dagen avslutas med paneldebatt och presentation av nätverket framtid som föreningen SNART. I samband med sammankomsten presenteras också The Artes Book, en bok om de tio åren, med Hans Hansson som redaktör. Tid och plats: 5 mars, kl. 9-18, Polhemssalen, Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46 För program: http://www.artes.uu.se/ Mer information, kontakta Roland Grönroos, 018-471 68 47, Roland.Gronroos@it.uu.se , eller Paul Pettersson, 021-151 741. Fakta inbyggda system: Inbyggda system är datorliknande system som ingår i enheter med direkt praktisk nytta utöver själva datorfunktionen. Exempel på sådana enheter är hemelektronik, mobiltelefoner, industrirobotar, modernare vitvaror, bilar och flygplan. Att programmera för inbäddade system skiljer sig avsevärt från ”vanlig” programmering. Man måste ta hänsyn till begränsade resurser som processorkraft, minne och energi. En stor skillnad i datorfunktionen ur användarens synvinkel är att programvaran ligger dold, dvs man inte kan ladda egen programvara. Detta gör systemet betydligt mindre komplicerat och mer driftsäkert än t ex en persondator brukar vara. Det behövs inte heller något komplicerat startförfarande. Det finns också mellanting mellan en dator och ett inbyggt system där användaren i viss mån kan ladda mer programvara, t ex mobiltelefoner. Många, men långtifrån alla, inbyggda system kan sägas vara realtidssystem.

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7