Verktygsbodens varumärke PELA 10 år

Verktygsbodens varumärke PELA 10 år

För 10 år sedan bestämde sig Lars Edwardsson för att skippa svenska mellanhänder och handla direkt med Kina. Att förlita sig på egen kunskap har varit en viktig del i Verktygsbodens framgång sedan dess. I år är det 10-årsjubileum för varumärket PELA.

För 10 år sedan blickade Lars Edwardsson österut för att handla produkter direkt från fabrikerna och därigenom själv välja den kvalitén på varorna som Verktygsboden ville ha. Idag är PELA ett väletablerat varumärke inom verktyg, maskiner och tillbehör.
– Vi har hittat en kvalitetsnivå som motsvarar flera andra kända fabrikat som finns på marknaden. Men till en mycket bättre prisbild. Att vi själva tar fram produkterna, istället för att behöva förlita oss på grossister, gör att vi också är väldigt kunniga. Vilket är en stor del av PELA´s framgång, säger Lars Edwardsson.

Idén till ett eget varumärke kom till hemma i Lars garage. Till sitt dubbelgarage fanns bara en port och i garaget stod Lars renoveringsprojekt, ofta i vägen.
– Jag svor över att jag hela tiden fick flytta på bilen med en domkraft. Det måste finnas fler som tänker som jag resonerade jag och började leta efter produkter. Jag köpte en container med hjuldollies, som gick åt på en gång.
Näst efter hjuldollyn kom blästerskåpet. Båda produkterna ligger än idag i topp på Verktygsbodens försäljningslista. Företaget har sedan starten av PELA år 2003 (mycket tack vare sitt eget hängivna intresse) gjort sig ett namn inom främst bilrestaurering och produkter för garage och verkstad. Inte sällan produceras maskiner och verktyg på förfrågan från kunder.
– Vi har inte varit rädda för att satsa på nya saker. Med ett eget varumärke har vi möjlighet att ta tillvara på kunders önskemål och tillverka unika produkter som inte finns någon annanstans. Många gånger har vi varit före våra konkurrenter.

Verktygsboden grundades på 1980-talet med en verksamhetsidé att tillhandahålla ett varierat sortiment av järnvaror och biltillbehör. Totalt saluför Verktygsboden nära 120 varumärken, inklusive sitt eget varumärke PELA. Företaget erbjuder kompetent service till sina kunder i form av egen serviceverkstad som servar och reparerar maskiner. Genom sin Youtube-kanal förmedlar också Verktygsboden erfarenheter och kunskaper om produkterna inom PELA. Klippen, där Lars Edwardsson själv visuellt förklarar hantering av verktyg och maskiner, har fått stor genomslagkraft med över 300 000 visningar på bara några år. Lika populära är Verktygsbodens kurser i plåtformning och svetsning, där kunder både får prova produkter och lära sig mer om tekniken i utförandet.
– Genom kurserna och produktfilmerna vill vi gärna lära de kunder som saknar kunskap i hur man använder produkterna, likväl som att vi vill inspirera de som är mer vana till hur vi kan underlätta deras arbete.

2013 har varit ett bra produktår. Att PELA satsar på produktutveckling uppmärksammades bland annat i tidningen Praktiskt Båtägande då PELA´s polermaskin blev ”Bäst i test”. Verktygsbodens redan gedigna sortiment av verktygsförvaring utökades med en ny serie avlastningsprodukter - skåp, bord och verktygsvagnar med smarta och hållbara funktioner. Nyligen infördes också portabla LED-lampor till PELA´s produktutbud för garaget.
– Det har varit 10 fantastiska år. Nu ser vi fram emot 10 innovativa år till, säger Lars.

PELA

PELA startades 2003 som ett led i vidareutvecklingen av Verktygsbodens sortiment. Idén var att hoppa över mellanhänder och kunna tillhandahålla kvalitetsprodukter till väldigt bra priser. Varumärket är sammansatt utifrån ett 40-tal leverantörer.

- Det googlas mycket på vilka PELA är och vart namnet kommer ifrån. Namnet är helt enkelt en sammanslagning av grundarnas namn Per (Samuelsson) och Lars. Logotypen, en lejonsiluett, kommer av att båda är födda i lejonets tecken. Logotypen omarbetades 2011.

- PELA´s produkter är långlivade, därför lämnas 15 års garanti på alla PELA´s handverktyg.

- I skrivande stund finns det inom PELA´s sortiment 1674 produkter i Verktygsbodens webbutik, den billigaste är en däckventil för 5 kr.

- Att handla med Kina är en stor del av Verktygsbodens verksamhet. Två anställda i Borgstena arbetar med kontakten med leverantörerna. Företaget har också en kvinna anställd i Shanghai som bevakar att fabrikerna följer avtal och produktspecifikationer.

- Verktygsboden är känt för sina produkter inom garage och verkstad. Förutom fokus på funktionen så har Verktygsboden också ett helhetstänk vad gäller utseende. Produkter inom garage och verkstad matchar varandra i färgskala. ”Det ska vara snyggt och prydligt även i garaget!”

- Typiska kunder för PELA är verkstadsintresserade amatörer och hemmamekare, men inom sortimentet finns ett brett utbud av maskiner och verktyg även för proffs.

För mer information kontakta vd Lars Edwardsson, telefon 033-20 26 53 eller lars.edwardsson@verktygsboden.se