PRESSINBJUDAN: Veteranpoolen rekryterar flera tusen pensionärer och efterfrågan i Södertälje/Huddinge är stor

När Veteranpoolen startade i Kungsbacka 2007 var det ingen som anade att verksamhetsidén skulle bli en folkrörelse. Idag är Veteranpoolen AB Sveriges största tjänsteföretag med pensionärer som utförare med 40-kontor runt om i landet. Efterfrågan fortsätter att öka och rekryteringsbehovet är därmed stort.

Flera tusen pensionärer
Under de närmaste åren kommer Veteranpoolen att rekrytera ytterligare nära 5 000 pensionärer. Karin Lindvall och Kristin Bladh Ström som driver lokalkontoret i Södertälje/Huddinge har tydligt märkt av den ökande efterfrågan och bjuder nu in till ett öppet hus den 12 november med hopp om att få möta fler intresserade pensionärer som vill jobba extra på egna villkor. Men de är inte ensamma, flera lokalkontor i Stockholmsområdet gör liknande satsningar samma dag.

Privata kunder erbjuds allt från hushållsnära tjänster, trädgårdsarbete, hantverk och omsorg och företag beställer uppdrag inom t ex butik, ekonomi och reception. Men just nu är det en extra stor förfrågan på olika former av hantverk, barnvakter och städning.

– Våra veteraner stortrivs och gör ett så bra jobb att våra kunder bara vill ha mer och mer, men även nya kunder hör av sig till oss varje vecka. Vi skulle lätt kunna ge uppdrag åt många fler pensionärer nu direkt och under de kommande åren rör det sig om ett stort antal, säger Karin Lindvall.

En omtyckt modell
Drivkrafterna att jobba vidare efter pension är att man vill, kan och mår bra av det. För pensionärerna är det en stor frihet att man själv styr hur mycket, när och med vad man vill jobba. Oavsett om man väljer att jobba vidare i sitt eget yrke eller tar chansen att prova något nytt.

– Vi vågar även påstå att det vi gör är bra för den allmänna folkhälsan. Att gå i pension kan för många upplevas jobbigt och då har vi ett bra alternativ, säger Mats Claesson, vd på Veteranpoolen AB. Vi har även gjort en egen studie som visar att arbetet på Veteranpoolen ökat det psykiska välbefinnandet och den fysiska hälsan i hög eller mycket hög omfattning bland aktiva veteraner.

Allt fler företag hoppar på trenden med veteranbemanning. Pensionärerna kan ofta vara snabbt på plats och tar även gärna korta uppdrag oavsett om det bara rör sig om ett par timmar. Med den långa livserfarenhet och yrkesskicklighet de har med sig blir även upplärningstiden kort. Det är också mycket uppskattat att samma person kan komma tillbaka om man behöver mer hjälp.

Media är välkomna att vara med på Öppet hus. Kontakta oss gärna i förväg om möjligt. Eller ring så berättar vi mer om vår verksamhet.

Tid & plats: Torsdag 12 november, kl 12:00-14:00, Hälsovägen 7 i Huddinge (vån 8, hiss G).

Kontakta oss gärna: Karin Lindvall eller Kristin Bladh Ström, kontorsansvariga för Huddinge/Södertälje/ Nyköping/Eskilstuna tfn 08-550 180 70, sodertalje@veteranpoolen.se eller Mats Claesson, vd, tfn 0704-26 92 59, mats.claesson@veteranpoolen.se.