Åtta av tio tror att SVT sänder OS

TNS-Sifo har på uppdrag av Viasat genomfört en undersökning som handlar om vinter-OS i Sotji 2014. Undersökningens viktigaste fråga är: Vet du vilka tv-kanaler som sänder vinter-OS? Resultaten visar att åtta av tio tror att SVT sänder OS. Vinter-OS i Sotji 2014 sänds på MTGs kanaler.

SVT har under de senaste 60 åren sänt OS på TV. För två år sen köpte MTG, som äger Viasat samt Tv-kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10, rättigheterna att TV-sända OS i Sotji 2014 och Rio 2016.

SIFO-undersökningen visar att åtta av tio tror att SVT1 och/eller SVT2 kommer sända vinter-OS i Sotji 2014. 38% svarar TV4 medan endast 3% tror TV3 och 1% tror att TV6 kommer sända OS. 5% svarar att man tror att Viasat Sports kanaler kommer sända OS.

”Detta resultat visar att vi har ett gediget arbete framför oss att förklara för svenskarna hur de kommer ta del av OS i TV-rutan framöver. Jag förstår att man tror att SVT kommer sända OS, eftersom de har sänt OS de senaste 60 åren. Vi är enormt taggade inför OS, och ser fram emot att leverera en fantastisk upplevelse för TV-tittarna.” säger Erik Westberg, ansvarig för Viasat OS.

”Folk är vana vid SVTs sändningar men Viasat kommer att erbjuda mer från vinter-OS än vad som någonsin visats från ett OS tidigare. Att MTG köpt rättigheterna har öppnat för ett helt nytt samarbete  mellan oss båda för  att lyfta intresset för OS och OS-idrotterna även mellan Spelen. Tillsammans  vill vi ge fler chansen att lära känna de annars mindre exponerade idrotterna och deras profiler - helt enkelt lyfta intresset för många OS-idrotter till en ny nivå” säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Att titta på sport på TV gör många, 41% svarar att de tittar minst en gång i veckan medan 22% svarar att de tittar när det är OS, VM eller EM i folkkära sporter såsom fotboll, hockey och handboll. 37% svarar att de inte tittar på sport på TV.

Av de som sagt att de ser på sport på TV, regelbundet eller vid större evenemang, svarar 33% att det viktigaste när de tittar är att reklamen inte tar för stor plats på bekostnad av viktiga idrottshändelser eller studiodiskussioner. 26% svarar att det viktigaste är att sändningarna håller hög kvalitet gällande bild, ljud, experter och reportage. 22% tycker att det är viktigt att det finns ett stort utbud så att man kan se sina favoritsporter.

”OS kommer sändas i kommersiell TV för första gången. Vi är lyhörda för människors inställning till reklam och vi kommer att hantera reklamavbrott följsamt och med den erfarenhet vi har av direktsänd sport. I antal direktsända timmar sänder vi ett OS per helg redan idag, så vi har mycket kunskap och erfarenhet av det speciella i att direktsända sport. Samtidigt är det viktigt att veta att man kan ta del av OS utan reklam, via Viasat Sport-kanalerna” fortsätter Erik Westberg.

Av de som ser på sport i TV säger 28% att de kan tänka sig att betala en extra slant för att slippa reklam när man ser på sport förutsatt att kostnaden ligger på mellan 100kr och 300kr, medan 65% säger sig inte vara villiga att göra det. 3% kan tänka sig att betala för att slippa reklam, oavsett pris.

Så sänds OS i Sotji

Viasat har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna för både vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Viasat kommer att direktsända allt – cirka 1 300 timmar, från Sotji 2014 vilket är mer från ett vinter-OS än någonsin tidigare. Det bästa från vinterspelen kommer att sändas på MTG:s breda kanaler där TV3, TV6, TV8 och TV10 finns till förfogande. Allt kommer sändas direktsänt, utan reklam, på Viasat Sportkanalerna. Med hjälp av onlinetjänsten Viaplay erbjuds tittaren möjlighet att följa spelen i direktsändning var man vill genom datorn, mobilen, surfplattan eller spelkonsollen.

För mer information, kontakta:Stefan Lindeberg, ordförande i SOK, tel: 070-5828656
Erik Westberg, sport- och OS-chef Viasat, tel: 0707-49 04 14

• viasat sport