Viasat värvar Elofsson - blir ny expert i Sotji-OS

Viasat har gjort klart med ännu en stjärnvärvning inför OS. Per Elofsson blir ny längdskidåkningsexpert i sändningarna från vinterspelen i Sotji 2014.
– Först och främst är det en mycket spännande utmaning, att få göra något nytt och nyskapande, det känns intressant, säger Elofsson.

Viasat har redan värvat profilstarka namn som Carolina Klüft, Anja Pärson och Anette Norberg. Och nu är det dags att addera ännu en stjärna till Sotjiteamet – Per Elofsson.

– Viasat axlar ett stort förtroende. Men drivet som känns i hela truppen, med dem jag pratat med, känns inspirerande. De är otroligt laddade och sugna på att visa att Viasat kan göra det minst lika bra som i tidigare OS.

Elofssons första uppdrag som tv-expert kom för SVT i OS 2006 i Turin.

– Viasat kommer in med lite nya fräscha tankar, och är inte bundna vid gamla rutiner, och det tror jag blir omtyckt.

Med bland annat tre VM-guld och ett OS-brons på meritlistan vet 36-åringen från Röbäck vad han pratar om.

– Min roll blir mycket att översätta det som händer på och runt omkring banan. Att med min erfarenhet förmedla så mycket som möjligt vilka förutsättningar som gäller, hur man resonerar kring mästerskapen och loppen. Kunskap skapar intresse, så det är en viktig del för mig.

Elofsson menar att svenska längdskidåkningslandslaget står inför en tuff utmaning i Sotji:

– Herrarnas trupp har tveklöst spetskompetens när toppformen finns där. Men de måste prestera på sitt yttersta för att få med sig medaljer hem. Några, som Johan Olsson, är kanske på sista versen i karriären och glappet mellan våra superstjärnor och de yngre som är på väg upp är ganska stort.

– Vi har några mer etablerade tjejer som Anna Haag och Charlotte Kalla, men de har halkat efter lite grann, och behöver förhoppningsvis hitta något nytt för att ta tillbaka förlorad mark. Det gäller för dem att prestera på sin maximala nivå för att de ska ha något att göra med medaljerna.

Erik Westberg, sport- och OS-chef på Viasat, är mycket nöjd med att välkomna Per Elofsson till OS-teamet:

– Vi är fantastiskt glada att han vill jobba med oss. Vi har följt Per i Vinterstudion och är väl medvetna om hans höga kompetens. Han har en personlighet och en kunskap som går rätt igenom rutan.

Så sänds OS i Sotji

Viasat har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna för både vinterspelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio 2016. Viasat kommer att direktsända allt – cirka 1 300 timmar, från Sotji 2014 vilket är mer från ett vinter-OS än någonsin tidigare. Det bästa från vinterspelen kommer att sändas på MTG:s reklamfinansierade kanaler. Med hjälp av onlinetjänsten Viaplay erbjuds tittaren möjlighet att följa spelen i direktsändning var man vill genom datorn, mobilen, surfplattan eller spelkonsollen.

Viasats OS-värvningar

Per Elofsson (längskidåningsexpert), Carolina Klüft (programledare), Anja Pärson (alpin expert), Anette Norberg (curlingexpert), Mikael Junglind (alpin expert) och Mattias Brännholm (reporter).

• os