Legendariska Tua Rita väljer Vinovativa

Legendariska Tua Rita väljer Vinovativa

Tua Ritas position i vinvärlden är odiskutabel. Efter otaliga topprecensioner världen över av prestigevinet Redigaffi har man bevisat att vingården, som ligger söder om Bolgheri på Toscanas västkust, besitter en av världens främsta Terroir. Vinovativa har i dagarna utsetts till distributör av Tua Ritas viner i Sverige. - Att få representera Tua Rita är för oss ett definitivt kvitto på att vår ambition att vara en av Sveriges ledande kvalitetsimportörer gett resultat, säger Mikael Monteil, VD på Vinovativa. Rita Tua och Virgilio Bisti köpte 1984 marken till vad som skulle bli en av världens främsta vinproducenter - Tua Rita. Paret planterade den lokala Sangiovesedruvan tillsammans med ett selekterat antal internationella druvsorter, främst Cabernet Sauvignon och Merlot. Den första officiella årgången var 1992 vilken mottogs ljummet av både konsumenter och journalister. Tua Rita hade dock ett trumfkort i fickan... I hemlighet hade paret nämligen inlett ett samarbete med en ung och mycket talangfull vinmakare vid namn Stefano Chioccioli som tidigt insett gårdens enorma potential. Resultatet presenterades som Redigaffi - fortfarande idag endast ETT av totalt TVÅ italienska viner som belönats med maximala 100 poäng av amerikanske vingurun Robert Parker. Redigaffi, som är en ren Merlot, kompletteras sedan 2001 av ytterligare ett supervin producerat av Syrah. Övriga tre röda viner är Bordeauxblandningar, med eller utan inslag av Sangiovese. Stefano Chiocciolis okomplicerade vinmakning ger Tua Ritas viner en stadig ryggrad med mäktiga tanniner samtidigt som ytterligt få viner har samma enorma koncentration. Vinovativas allokering är givetvis försvinnande liten av dessa kultviner men för de lyckliga få väntar stora upplevelser oavsett vilket vin man väljer. Tua Ritas viner erbjuds intialt endast för restaurangmarknaden. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se