Gourmand Awards kommer till Umeå

Gourmand Awards kommer till Umeå

Den 2-5 juni blir Umeå värdstad för internationella matarrangemanget Gourmand & Hallbar Awards. Under fyra dagar kommer 400 gäster från hela världen samlas för att ta del av mat, dryck, föreläsningar, aktuella matfrågor och världens bästa kokböcker. Arrangemanget kommer ha ett starkt hållbarhetsfokus.

- Umeå är en progressiv stad med ett starkt fokus på hållbarhet. Att flytta konferensen norrut känns viktigt, inte minst för att sätta fokus på klimatförändringarna som syns tydligare här än på många andra håll. Umeåborna är dessutom mycket gästvänliga, vilket gör det roligt att få presentera dem för den gastronomiska världen, säger Edouard Cointreau, ordförande och grundare av Gourmand Awards, som även är ordförande i tävlingens internationella jury.

Gourmand Awards som har genomförts sedan 1995 kallas ofta för mat- och dryckesböckernas Oscarsgala. Utöver att utse vinnare i olika tävlingskategorier kommer programmet att bjuda på föreläsningar, symposier och debatter med viktiga och aktuella ämnen. Alla upplevelser ska ge besökarna nya kunskaper inom gastronomi och hållbar matkultur.

- Att ett internationellt arrangemang som detta flyttas hit visar på styrkan i Umeå som mötesstad. Här finns intressant forskning, relevanta projekt samt professionella och intresserade aktörer inom mat och dryck, säger Gabriella Hed Vall, ansvarig Möten- och Evenemang på Visit Umeå.

Mer information:

(han talar engelska, spanska och franska)

Gabriella Hed Vall, ansvarig Möten- och Evenemang på Visit Umeå.
+46 (0)70 601 03 57, gabriella.hed-vall@visitumea.se